Dogville -premiär!

I lördags var det så äntligen premiär för "Dogville" där stora S spelar tonårssonen Jason. En roll hon delar med en annan tjej, men stora S körde premiären -och det gick hur bra som helst! Det var fullsatt på teatern och när föreställningen var över ville applåderna aldrig ta slut -skådespelarna fick komma in fyra gånger för att buga!
Dogville bygger på ett manus av Lars von Trier och ska också finnas som film, vilken kom ut 2003. Vi har inte sett den, men kommer förmodligen att göra det -om inte annat så för att jämföra de olika uppsättningarna!
 
Jag hade en fribiljett till föreställningen, och redan kl.17 började minglet. Det var en  mingelfotograf där och alla gäster fick skriva på papper om att ge sitt tillstånd till publicering -men jag tror inte att jag kom med på någon av bilderna. Alla andra besökare verkade känna varandra, så jag satt där för mig själv och inväntade föreställningen, som började kl.18.
Det var inga platsbiljetter så man fick sätta sig var man ville, och jag valde att sätta mig på ena långsidan av scenen där jag räknade med att jag skulle kunna se bra och ta bilder -och det gjorde jag också! När jag gick igenom alla bilder efteråt visade det sig att jag tagit 90 stycken! Så att välja ut bilka jag vill ha till detta inlägg är inte det lättaste... Innan föreställningen var över visste också alla vem jag var; "hon med kort hår som tog bilder hela tiden och såg så stolt ut", och att jag är stora S mamma. Ja,ja, det är väl lika bra att vänja sig när min dotter en dag tar får ta emot en Guldbagge eller en Oscars-statyett... ;)
 
I korta drag handlar Dogville om Grace som kommer till staden då hon har flytt från ett gangstergäng, och hon träffar då skribenten Tom som hjälper till att gömma Grace när gangstrarna kommer och frågar efter henne. Tom vill låta henne stanna i staden för att hjälpa henne, och eftersom han är respekterad i staden samlar han till möte för att övertyga invånarna om att Grace ska vara välkommen i staden där alla känner alla sedan åratal tillbaka. Det går dock inte så bra, och invånarna vill köra ut henne igen, men Tom uppmanar Grace att erbjuda invånarna sin hjälp för att vinna deras vänskap och respekt så hon får stanna. Grace gör som han säger och så småningom lyckas hon faktiskt vinna över invånarna på sin sida -åtminstone ett tag. När det dyker upp en affisch där Grace är efterlyst i samband med ett bankrån (som hon inte har varit delaktig i) ändrar invånarna sin inställning igen, men när Grace bönar och ber om att få stanna och försöker övertyga invånarna att hon är oskyldig, får hon ändå bli kvar, men på invånarnas villkor. Efter det blir Grace behandlad som en slav, invånarna talar illa om henne, uppför sig illa mot henne, och hon blir även sexuellt utnyttjad av Dogvilles manliga invånare. Den enda vän hon har är Tom, men frågan är hur vänlig han är egentligen...
 
Dogville är en mörk pjäs som tar upp människans alla dåliga sidor, den är hemsk på många vis men också hemskt bra, och som åskådare upplever man alla känslor man kan uppleva -man blir berörd på alla möjliga vis. Jag vill uppmana er som läser min blogg och befinner sig i Göteborgsområdet fram till Lucia att försöka se föreställningen. Den visas bara några gånger i veckan och det finns bara ca 200 platser, så det gäller att hålla sig framme! HÄR kan ni läsa om vilka dagar min dotter spelar och var ni köper biljetterna, och idag har föreställningen recenserats i Göteborgs-Posten om någon vill/kan läsa recensionen. :)
 
Nedan följer bilder från föreställning med text om handlingen från början till slut;
 
Platsen för föreställningen
 
Vägg med bilder från repetitionerna
 
Min dotter står med i rollistan!
 
Här börjar skådespelarna komma in på scenen -stora S som no.2
En ljuskrona tändes
 
Bråk om ett hundben inleder föreställningen
 
Gangsterbossen frågar efter Grace, som Tom har gömt
 
Grace tackar Tom
 
Tom försöker övertala Dogvilles invånare att Grace ska få stanna i staden
 
Grace erbjuder sin hjälp, men i början vill ingen ha den
 
Grace lyckas så småningom får invånarna att tycka om henne, och hon får stanna i staden. Här berömmer hon Veras fina barn
 
Grace blir lärare åt Veras äldste son Jason, som flirtar med Grace
 
Grace får sin egen bostad i Dogville
 
Efter en god tid i Dogville för Grace kommer det upp affischer om att hon är efterlyst i samband med ett bankrån, vilket får invånarna att ändra åsikt om Grace. Hon får ändå stanna, fast på vissa villkor...
 
Invånarna i Dogville börjar bli otrevliga mot Grace efter efterlysnings-affischen
 
Jason driver Grace till att slå honom för att Vera ska avsky henne
 
 
Invånarna gaddar ihop sig gentemot Grace
 
Jasons far Chuck kommer i bråk med Grace, vilket slutar med att han våldtar henne
 
Chuck ljuger och säger att Grace tvingade sig på honom, så Vera bestämmer sig för att hämnas genom att förstöra Graces käraste ägodelar, vilket lämnar henne förkrossad
 
 
Grace jagas fortfarande av gangstrarna och upplever att hon ställer till med problem för invånarna, så hon gör upp planer med Tom för att lämna staden i hemlighet
 
Hon kommer överens med transportarbetaren Ben om att han mot betalning ska gömma henne ombord på sin lastbil och föra henne långt utanför staden. Ben anser att hennes pengar inte räcker och kräver att få betalt in natura för att hjälpa Grace hela vägen, och så våldtar han henne
 
Grace somnar efter våldtäkten och när hon vaknar igen har Ben kört henne tillbaka till Dogville där hon möts upp av alla invånare
 
Invånarna anser att Grace måste sättas i kedjor då hon utgör en fara för dem alla och för att de ska kunna skydda henne från gangstrarna. Kedjorna kan dock sträckas så långt att hon kan förflytta sig mellan invånarnas bostäder och ändå hjälpa dem med olika sysslor, och Grace finner sig i det
 
Grace blir därefter utnyttjad som arbetskraft och utför slavarbete medan hon blir våldtagen av Dogvilles manliga invånare på nätterna. Hennes enda tröst är Tom, som säger sig älska henne och försöker göra allt för att hjälpa henne, men i slutändan sviker han henne och lämnar över henne till gangstrarna
 
 
I väntan på gangstrarna kedjar invånarna fast Grace i sängen så hon inte ska kunna fly
 
Det visar sig att gangsterbossen är Grace's far som blir rasande över att finna henne fastkedjad och kräver att Dogvilles invånare släpper henne fri
 
När bossen får reda på allt som Grace har blivit utsatt för tycker han att alla invånare ska skjutas och staden brännas ner. Grace försöker först försvara invånarna, men efter en stund inser hon att det hon utsatts för är oförlåtligt och vill hämnas
 
Grace beordrar gangstrarna att skjuta alla invånare, och att de ska börja med Veras älskade son Jason så det sista Vera får höra innan hon själv dör är sin sons förtvivlade rop på "mamma"
 
Slutligen är det bara Tom kvar, och honom skjuter Grace personligen
 
Grace har fått sin hämnd
 
Publiken jublade efter föreställningen och skådespelarna fick komma in fyra (!) gånger
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0