Läst; Cirkel på svart botten

För några dagar sedan läste jag ut denna bok; CIRKEL PÅ SVART BOTTEN av Elsa Steffen -med den mest imponerande framsidan hittills... (OBS! ironi)
 
 
Inledning; "Den femtonde november ett år -vilket kan göra detsamma- stod följande notis i de dagliga tidningarna: Lärarinnan Asta Carlsson hittades på torsdagsmorgonen död i sitt klassrum i Gullaby småskola. Man misstänker att ett brott blivit begånget, då spår efter en häftig strid kunde iakttas. Ett par bänkar var kullvräkta, en gradin nedriven och ett fönster stod uppslaget.
Det var städerskan som gjorde den hemska upptäckten när hon kom på morgonen. Mordvapnet -en stor kniv som används att spänta stickor med- låg på golvet bredvid den döda..."
 
Trots inledningen är detta ingen deckare -faktum är att det är en roman som handlar om en kvinna med psykiska problem, och vi får följa henne från barndomens dagar ända fram till den dagen när hon hittas död i klassrummet i form av tidshopp mellan nu och då. Asta växer upp med en psykiskt sjuk mor och en far med alkoholproblem under en tid då det är mycket svårt att finna arbete, vilket gör henne ständigt orolig och rädd. Hon vet aldrig från dag till dag hur hennes föräldrar kommer att bete sig, men trots det försöker hon ändå skapa sig ett så normalt liv som möjligt. Hon skaffar sig utbildning och arbete och blir också förälskad -men det är en kärlek med konsekvenser...
 
Titel; Cirkel på svart botten
Författare; Elsa Steffen
Genre; Roman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 202
Utgivningsår denna utgåva; 1953
Förlag; Kanters Förlag
 
Jag gillade denna bok och fastnade för Asta med sin svåra uppväxt och efterföljande problematiska vuxenliv -däremot förstår jag inte bokens titel. Men den är fängslande och lättläst!
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0