Läst; Den tunna blå linjen

För några dagar sedan läste jag ut denna bok;
 
 
Inledning; "Det kommer ett brev med posten. Kuvertet är vitt, litet som ett vykort och stämplat i Stockholm. Mitt namn och min adress är skrivna med opersonliga versaler i blått bläck.
Det är lunchtid och en tillfällighet att jag är hemma när det trycks genom brevinkastet tillsammans med resten av dagens post. Jag ska just återvända till jobbet så jag tar bara brevet, lägger det i fickan och ger mig av. Sedan glömmer jag det."
 
Denna deckare ingår i en serie om Leo Junker som arbetar som polis, och denna del är den fjärde i ordningen. Jag har inte läst de tidigare böckerna i serien, men det gick faktiskt bra att hänga med ändå.
I denna bok blir Leo oväntat kontaktad av sin bäste vän sedan barndomen; en vän som bär ansvaret för att Leos flickvän har förlorat ett finger på sin ena hand men som försvann utan ett spår i samband med det. Nu dyker vännen upp igen och ber Leo om hjälp med ett gammalt fall som handlar om en prostituerad kvinnas död -ett fall som aldrig blev uppklarat. När Leo börjar nysta i fallet igen finner han nya ledtrådar, komprometterande bevis som någon har försökt undanröja...
 
Denna bok är lättläst och ganska spännande, även om jag har svårt att få grepp om huvudpersonen som känns som en ganska oengagerad och inte särskilt intressant person -eller så beror det kanske på författarens sätt att berätta historien. På något sätt känns det som att Leo Junker bara finns där, dyker upp i historien och sedan försvinner igen utan att egentligen lämna några spår efter sig. Ganska märkligt, faktiskt, det liknar åtminstone ingen annan huvudperson i en deckare som jag har läst tidigare -och det är många!
 
Titel; Den tunna blå linjen
Författare; Christoffer Carlsson
Genre; Deckare
Boktyp; Pocket
Antal sidor; 368
Utgivningsår denna utgåva; 2017
Förlag; Piratförlaget
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0