Årets tredje utlästa bok...

...blev DET SISTA KUNGADÖMET av Bernard Cornwell och är första boken i en serie som utspelar sig under 800-talets England.
 
 
Ur boken; "Och vad hade vi att frukta? Den mäktiga styrkan var nu samlad, det var midvinter och ingen troddes vara dum nog att gå i krig då. Följaktligen förväntade sig fienden inte att vi skulle komma, en fiende som anfördes av en kung och en prins mer intresserade av att be än att slåss. Hela Wessex låg framför oss.
 
Det ryktades allmänt att att Wessex var ett välmående rike så gott som något, i klass med Frankien och alla de skatter som fanns där. Det ryktades också att det beboddes av munkar och nunnor vars hus var så fullproppade med guld att silver inte fick plats.
Och därmed vare det dags att gå till slakt, Vi skulle alla bli rika.
Sålunda drog vi i krig."
 
Under förra årets bokutmaning läste jag del två i denna serie, eftersom den hade en färg i titeln, men trots att jag började med bok två så gick det bra att hänga med ändå. Jag gillade verkligen den boken, så i år -när jag huvudsakligen ska läsa historiska berättelser- kommer jag att läsa hela serien.
 
Böckerna handlar om den saxiske krigaren Uthred och första delen berättar om när han är en liten pojke och förlorar sin far -herren över Bebbanburg-  i krig mot vikingarna; de fruktade danerna (som alltså är danskar). Men istället för att döda även Uthred tar danerna honom till sig och uppfostrar honom som en av de sina. Detta faktum gör det svårt för Uthred, som älskar danerna men som samtidigt drivs av en innerlig längtan att återta sitt arv, Bebbanburg.
 
Uthred är en hedning, det vill säga att han tillber gudar som Oden och Tor, och hans tilltro till dessa gudar är starkt. Ödet håller oss alla är hans valspråk, vilket i princip betyder att man inte kan påverka sitt eget öde, att ens livsväg redan är utstakad, alldeles oavsett vad man gör.
 
I boken möter Uthred både goda och onda människor, kristna såväl som hedningar och han upplever kärlek, svek, krig, fred, vänskap, fiendskap, glädje, sorg och massor med äventyr i första delen, som avslutas när han är tjugo år gammal.
 
Jag tycker att denna serie är jättebra -mycket spännande och även intressant ur ett historiskt perspektiv, och med karaktärer som verkligen griper tag om en.
 
Om författaren; Född i London 1944, har arbetat som regissör för BBC. 1980 flyttade han till USA med sin hustru, som kommer därifrån. När han inte fick något arbetstillstånd började han skriva böcker istället -och med stor framgång. Böckerna ligger ständigt på topplistor världen över.
 
Titel; Det sista kungadömet
Författare; Bernard Cornwell
Genre; Historisk äventyrsroman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 386
Utgivningsår denna utgåva; 2006
Förlag; Bazar
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0