Bokutmaningen, bok no.29

Den tjugonionde boken för året där ett personnanmn ingår i titeln blev DOLORES CLAIBORNE av Stephen King. I vanliga fall skriver ju King mestadels skräckböcker, men bortsett från ett sådant stycke i boken så handlar den om Dolores som har blivit anhållen för mord på en förmögen kvinna som Dolores har arbetat för i många år. Dolores är oskyldig till brottet, men däremot har hon ett annat mord med sig i bagaget; ett mord som "alla" vet att hon har utfört men som hon aldrig blivit dömd för. I boken berättar Dolores mer eller mindre sitt livs historia, och man får lära känna en kvinna som har haft ett hårt liv, men som ändå inte har låtit sig nedslås. Boken är både spännande och underhållande.
 
Dolores Claiborne
 
Inledning; "Vad var det du frågade, Andy Bissette? Om jag 'förstår mina rättigheter så som du förklarat dom för mig?'
Herregud! Vad är det som gör en del karlar så tröga?
Nej, nu är det du som ska hålla käft och lyssna på mig en stund. Jag tror nog att du kommer att lyssna på mig större delen av kvällen, så det är lika bra att vänja sig. För jag förstår vad du läste upp för mig! Ser det ut som att jag har förlorat förståndet alldeles sen jag såg dig nere i affären? Det var så sent som i måndags, om du nu skulle ha glömt det. Jag sa till dig att din fru skulle bli sur om du köpte det där dagsgamla brödet -snålheten bedrar visheten, som man säger- och jag kan slå vad om att jag har rätt, eller hur?
Jag förstår mina rättigheter alldeles utmärkt, Andy; min mor uppfostrade inga dumbommar. Jag förstår mitt ansvar också, Gud hjälpe mig..."
 
Titel; Dolores Claiborne
Författare; Stephen King
Genre; Roman
Boktyp; Pocket
Antal sidor; 264
Utgivningsår denna utgåva; 1993
Förlag; Albert Bonniers förlag
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0