Årets första utlästa bok!

Nytt år och nya läsupplevelser! Årets första bok läste jag ut den 2 januari, men egentligen hade jag hoppats hinna läsa ut den förra året då boken egentligen hör till färgutmaningen jag körde med under 2018. Jag hann dock inte läsa ut den, men det gör ingenting, det lär nog ändå bli en blandning av olika böcker under 2019...
 
Första boken i år blev således DEN FÄRGLÖSE HERR TAZAKI av Haruki Murakami;
 
Ur boken; "Och Yuzu envisades alltså med att påstå att det var jag som var den skyldige?"
"Ja, klart och tydligt" sa Eri.
Tsukurus ögon smalnade av när han betraktade kaffekoppen hon höll i;
"Men varför gjorde hon det? Varför måste jag vara den hon anklagade? Jag kommer inte på en enda orsak till det."
"Det vet jag inte heller" sa Eri. "Jag kan tänka mig ett antal möjliga orsaker, men ingen helgjuten. Nej, jag kan faktiskt inte förklara det där. Men en sak jag kan tänka mig är det faktum att jag gillade dig. Det är möjligt att det blev den utlösande faktorn."
 
Boken handlar om Tsukuru, som i ungdomens dagar var del av ett sammansvetsat gäng på fyra personer. De gjorde allt tillsammans och var i det närmaste oskiljaktiga -fram till den dagen då Tsukuru plötsligt utesluts ur gänget utan någon förklaring, de andra bara vänder honom ryggen. Detta påverkar Tsukuru i flera år framöver, och närmare tjugo år senare börjar han forska i saken för att få reda på vad som hände.
 
Jag tyckte det var en spännande bok, men tyvärr så avslutas den innan man har fått svar på alla frågor, och sådant har jag alltid tyckt är irriterande -jag är en sådan som avskyr lösa trådar när äventyret inte fortsätter i en del två.
 
Om författaren; Född i Kyoto 1949, bosatt i Tokyo. "Genom att förena popkultur med en egensinnig magisk realism har han med sina romaner och novellsamlingar väckt stor uppmärksamhet och fått hängivna läsare världen över."
 
Titel; Den färglöse Herr Tazaki
Författare; Haruki Murakami
Genre; Roman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 354
Utgivningsår denna utgåva; 2014
Förlag; Norstedts
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0