Lånelöfte

Jag blev oväntat ledig från jobbet idag med och då tänkte jag att jag äntligen skulle få ändan ur vagnen och kontakta min bank angående lånelöfte. Jag och F vill ju köpa en bostadsrätt där vi kan bo tillsammans och slippa det här att åka fram och tillbaka lediga dagar och jag har ju länge sagt att jag ska prata med min bank och se vad de har att säga, men jag har aldrig kommit till skott. Men idag bestämde jag mig; jag skulle ringa min bank och boka tid så får jag se vad de har att säga -det kan ju bara bli ja eller nej. Och det ska bli väldigt skönt att få det avklarat så vi kan gå vidare sedan. Jag hade tur; det fanns en ledig tid redan i eftermiddag, så klockan 14 ska jag vara där, men det känns som om det är evigheter dit! Jag känner mig väldigt nervös och rastlös just nu, så jag vet inte hur jag ska få tiden att gå! Kanske ska jag åka någonstans och se om jag kan hitta lite 'pynt' till Halloween -det borde ju finnas någonstans... Jag återkommer senare om vad banken sa.

Senare

Under över alla under (?) så hittade jag faktiskt lite Halloweenprylar när min rastlösa själ lämnade hemmets lugna vrå för att få timmarna fram till klockan 14 att gå. Först åkte jag in till Nordstan i Göteborg eftersom jag tänkte att det jätteköpcentret ju bara måste ha en hel uppsjö av Halloweenprylar att välja mellan! Och jag gick runt där och tittade på alla upptänkliga ställen där de kunde ha sådant och hittade...absolut ingenting. Det fanns inte en enda sak som hade med Halloween att göra någonstans där jag tittade -däremot fanns det mängder av julsaker. Men hallå, eller?! Skulle det verkligen bli så illa att jag skulle få vara utan Halloweenprylar när jag nu för en gångs skull bestämt mig för att ha sådana? Det kunde inte vara möjligt! Så på hemvägen till Mölndal igen så tänkte jag att jag åker till ICA Maxi som är en stor livsmedelsaffär med lite av varje -mitt sista hopp. Och där hittade jag äntligen sådant som har med Halloween att göra! Visserligen var det utplockat (inte så konstigt med tanke på att det ju inte finns Halloweensaker att köpa någon annanstans), men jag hittade två söta avlånga pumpaljus (de sista som fanns kvar) och så två värmeljushållare som också föreställer pumpor -jippii! Tänk att man kan bli så glad för att hitta något sådant? *ler* Men när jag var klar på ICA så var det fortfarande ganska långt kvar till klockan 14, så då strosade jag runt i Mölndal centrum. Jag fick köpt ett fars dags-kort på bokhandeln och på leksaksaffären köpte jag ett spindelnät med spindlar i. Jag övervägde faktiskt att köpa självlysande dvävulshorn (röda) också, men bestämde mig för att det fick räcka med det jag köpt. Det blir i alla fall lite Halloweenaktigt i helgen och sedan får vi väl se hur vi gör nästa år med den högtiden.

Så blev då klockan äntligen 14 och jag fick prata med den mycket trevliga lånerådgivaren A på banken. Jag berättade för henne om vad F och jag tänkt oss och så fick jag lämna uppgifter om mina inkomster och summan av kardemumman blev att jag kan få låna 750.000, vilket är lika mycket som F -på ett ungefär- kommer att gå in med kontant i vår nya lägenhet när han har sålt sin gamla -alltså har vi 1,5 miljon totalt att lägga på en lägenhet. Fast jag blir naturligtvis inte besviken om jag behöver låna mindre än 750.000, för det är ju en hel del pengar trots allt. Det var dock vissa frågetecken, som exempelvis att A var osäker på vilket som var bäst; att jag står ensam på lånedelen eller att både jag och F gör det, men hon skulle prata med en kollega som är jurist om saken. Sedan rekommenderade A också att jag och F själva kontaktar en jurist innan vi köper en lägenhet för att skriva papper på att F går in med en kontantdel och att jag lånar resten, och att vi även skriver testamente. Detta för att man ska veta vad som gäller om jag och F flyttar isär en dag eller att någon av oss går bort. Själv hade jag inte tänkt så långt, men det verkar ju onekligen logiskt, så vi har lite att prata om i helgen F och jag. A sa att hon skulle skicka lånelöftet med posten och att jag kan få det i nästa vecka -och så får vi höras av om det dyker upp några frågor eller funderingar.


Det känns väldigt skönt att ha fått prata med banken om detta; nu kan jag släppa det och så kan F och jag gå vidare i vår jakt på en lägenhet. Men det känns ganska konstigt att den här situationen har uppstått för min del. Jag hade inte uteslutit att jag kanske skulle köpa en lägenhet någon gång i framtiden, men det har aldrig varit något som har varit aktuellt -och så plötsligt sitter man här! Å andra sidan skulle jag ju förbli singel och om jag mot förmodan skulle träffa någon så var ju samboskap och förlovning inte att tänka på -dessutom skulle jag inte ha några fler barn utan sterilisera mig. Det var min fasta hållpunkt så sent som för ett drygt halvår sedan, men när F dök upp förändrades allt. Det låter som något ur en dålig kärleksroman, men det har blivit verklighet för min del -tänk så lite man vet om vad som kommer att hända i livet!

Aja
2008-10-30 @ 00:42:14

håller tummen att allt går bra.. glöm nu inte mig inästa blogg ler kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0