Strängnäs

Idag fick jag låna mammas bil så att S och jag kunde åka till Strängnäs och hälsa på min barndomsväninna N med familj. Vi åkte vid 12-tiden och var i Strängnäs ca 50 minuter senare. Det var väldigt lugnt på vägen, vilket var skönt eftersom jag i stort sett aldrig har kört mammas bil och ville ta det ganska lugnt. Det är en ganska knepig koppling på deras bil, så det gick inte helt problemfritt att få i växlarna emellanåt. Men vi tog oss fram i alla fall och hade turen att hitta en ledig parkeringsplats i hamnen, trots att där var en hel massa folk och bilar.

Eftersom vi inte skulle träffa N förrän vid 17-tiden pga att hon inte har semester än och dessutom skulle till sjukgymnasten efter jobbet, så hade jag och S några timmar för oss själva och då passade vi på att "göra stan". Något som visade sig gå väldigt fort -Strängnäs centrum är inte speciellt stort. Först promenerade vi i alla fall runt i hamnområdet, som var väldigt vackert med båtar och fina, gamla områden och vi hann även med mjukglass på ett ställe, dricka på ett annat och så fick S leka i lekparken nere i hamnen -en lekpark som faktiskt var en av de bästa jag sett.

Lekparken i hamnen


Hamnen


Ett café i hamnen

Efter hamnen gick vi upp till centrum och tittade, och det ställe vi besökte längst var leksaksaffären trots att de inte hade särskilt mycket leksaker. Jag hade ju inget behov av att gå dit, men S ville det, så då fick det bli så. Hon ville nog att jag skulle köpa någonting åt henne, men det fick hon inte. Allt jag köpte i centrum var en ny bikini åt mig själv.
När vi "gjort stan" var det fortfarande 1,5 timme tills vi skulle träffa N, och då återvände vi till lekparken där S lekte en halvtimme, och sedan gick vi in på "Multeum" som är Strängnäs kulturhus. Där hade de en bildutställning och biblioteket och där slog vi ihjäl sista timmen.

N mötte upp oss vid Multeum som vi bestämt innan och allra först gick vi till badet som ligger i hamnen och hämtade hennes barn E och J. E är jämngammal med S och trots att de inte träffats på några år så fann de varandra meddetsamma och hade hur kul som helst resten av dagen. Vi promenerade hem till N där hon bor med sin sambo K och medan ungarna lekte satt vi på balkongen och pratade bort en stund innan det var dags att laga mat. N lagade själva maten medan jag gjorde sallad och lagom tills maten var färdig kom K hem från jobbet och så fick jag träffa honom för första gången. Han hade även med sig hunden Bianca, som S genast blev väldigt förtjust i.
Vi åt och hade trevligt och efter maten återgick ungarna till sitt lekande och jag och N satte oss på balkongen på nytt. Där satt vi sedan och pratade tills J kom och beklagade sig över att han inte fick vara med S och E att leka, så det slutade med att vi allihopa tog en kvällspromenad för att köpa mjukglass. Vi gick en sväng medan vi åt glassen och det var en riktigt skön kväll efter att det hade varit en riktigt varm dag.

Klockan var närmare 22 när vi promenerat färdigt och eftersom N och K skulle upp och jobba så var vi så illa tvungna att ta avsked, trots stora protester från ungarna. Men N har i alla fall sagt att de ska försöka komma ner till Göteborg, så vi får väl hoppas att det blir så -nu ska de i alla fall åka till Öland nästa vecka när deras semester börjar.
Och nu är snart min semestervecka här i Sörmland över -vi åker ju hem på torsdag- så imorgon blir det en heldag hos mormor som vi bara har träffat lite sporadiskt under veckan. Ska bli trevligt!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0