Gustav Adolf

Igår var det Gustav Adolfsdagen, vilken brukar firas med en speciell bakelse. Innan jag flyttade till Göteborg firade jag aldrig denna dag, men sedan jag kom hit har jag i alla fall ätit bakelsen vid två tillfällen. Det är en stor och maffig bakelse (och väldigt god) som man verkligen blir mätt av!

Gustav II Adolf eller Gustav Adolf den store (äldre stavning: Gustaf II Adolph, latin: Gustavus Adolphus), född 9 december 1594, död (stupad) i Lützen 6 november 1632 var Sveriges regent 1611–32. Han anses vara en av världshistoriens främsta fältherrar. Han var son till Karl IX och Kristina av Holstein-Gottorp, gift i november 1620 med Maria Eleonora av Brandenburg och far till drottning Kristina.

Statyn i Göteborg

Gustav II Adolf grundade Göteborg och i den nationella yran kring invigningen av hans staty på Gustav Adolfs torg 1854 gjordes särskilda karameller och sötsaker. På 1890-talet tillkom även en bakelse med konungens siluett på, något som åren därefter utvecklades till Gustav Adolfsbakelsen.

Fakta Gustav Adolfsbakelse

  • Gustav Adolfsbakelsen är en särskild bakelse till minne av Gustav II Adolf som firas på hans dödsdag den 6 november.
  • Bakelsen tros ha skapats 1909 av konditorn Carl Bräutigam på konditoriet Bräutigams på hörnet Östra Hamngatan/Kungsgatan i Göteborg. Även Arnhult och Eggers anses ha varit delaktiga i skapandet av Gustav Adolfsbakelsen.
  • Bakelsen känns igen på en silhuett av Gustav II Adolf som pryder dess topp.
  • Bakelsens innehåll kan variera, så även silhuetten, vilken ofta är gjord i marsipan eller choklad.


Den smarriga bakelsen




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0