Julafton

Igår var det julafton och jag steg upp redan klockan 6 eftersom jag skulle jobba. I år var första gången någonsin som jag jobbade julafton, men det gick bra ändå. Tur att jag jobbade dagen i alla fall! Jag hade arbetstid till 15.30, men lämnade jobbet redan en timme tidigare eftersom det helt enkelt inte fanns någonting att göra då flertalet av våra vårdtagare var borta på julfirande hos sina släktingar.

17.30 igår samlades vi så hos min svägerska C för att fira jul. Det var hon och hennes familj, jag och min familj och så några till som skulle fira julen ihop.
När alla kommit började vi med välkomstdryck och kavring. Drycken var helt OK, men kavringen passade inte mina smaklökar alls. Som tur var så var bitarna små och jag fick i alla fall i mig en.

Sedan blev det julbord med diverse rätter som prinskorv, köttbullar, skinka, olika sillar, räksallad, bröd och annat, och som vanligt så åt man alldeles för mycket. Men det är ju så gott med julbord! :)
Senare blev det fika, men jag var så mätt då att jag inte tog någonting utav det, och så blev det äntligen julklappsutdelning. Barnen hade ju väntat tappert i flera timmar utan knot, och de fick också en hel del fina julklappar. Fast jag och F fick allt en del också!

Efter julklappsutdelning och -öppning var det så dags för julklappsspelet, vilket är ett spel där alla som är med har köpt varsin julklapp för en mindre summa. Sedan har man en tärning och så får alla slå i turordning, och får man en etta eller en sexa så får man ta ett valfritt paket från högen. När hela högen så är utdelad, ställer man klockan på någon tid och sedan fortsätter man att spela. Och får man då ett eller sex får man ta ett paket från någon annan, och så kör man så tills klockan ringer. Då kan det hända att vissa sitter mesd flera stycken paket medan andra inte har några alls, men de paket man har får man behålla. Det är ett ganska kul spel, i alla fall när man är några stycken som är med och spelar! :)

Jag lyckades i alla fall få ett paket och när jag öppnade det innehöll det en fin burk med riktigt fin choklad, så det var ju skoj! S fick en handduk och någon sorts ficklampa medan F blev utan. Så kan det vara! ;)
Efter julklappsspelet var klockan nästan 23 och vi stannade bara en stund till innan vi gick hem eftersom jag ville komma i säng då jag skulle upp klockan sex i morse igen för att jobba.
Det var en lyckad julafton!

Bilder;

Välkomstdrink och kavring



Det dukade bordet


Min första omgång mat


Alla njuter av maten


Min andra omgång mat


Tomten delar ut julkappar


S öppnar sina julklappar


Julklappspelet


Min julklapp från spelet

Tess
2011-12-29 @ 22:58:53
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Vilket kul spel! Men synd att inte alla får nåt.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0