Daimrutor

Idag bakade jag något som var nästan obeskrivligt gott -nämligen "Daimrutor" som vi ska ha som efterrätt imorgon! Jag var bara tvungen att smaka en bit, och det var nästan som att få en smakbit av himmelriket. Så jag kände att jag måste dela detta fantastiska recept med er så ni kan baka dessa hemma. :)
 
Daimrutor
 
Du behöver;
 

200 g flytande margarin

1 dl strösocker

2 dl farinsocker

1 ägg

4,5 dl vetemjöl

1 tsk bikarbonat

0,5 tsk salt

0,5 dl kakao

200 g mjölkchoklad med daim

1 dl hackade pistagenötter

 

Gör så här;

 

Sätt ugnen  på 175 grader.

Smält chokladen i vattenbad. Vispa margarin, socker och farinsocker med elvisp, vispa ner ägg och choklad.

Ha i mjöl, bikarbonat, salt och kakao, vispa och rör sedan i nötterna.

Klä en form, ca 20x30 cm med bakplåtspapper. Tryck ut degen i formen och grädda i mitten av ugnen ca 30 minuter.

Låt kakan svalna i formen. Lyft sedan upp den med hjälp av bakplåtspapperet och skär i valfritt antal rutor. Såå gott!

 

 

Ulrika
2016-04-15 @ 16:03:09

Ska det vara salta eller osaltade nötter?

Svar: De jag använde var saltade, men jag tror inte att det spelar någon roll egentligen... :)
Helena




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0