Årets första tårta!

Som ni vet tycker jag att det är jättekul att göra tårtor, och i år kommer jag att göra ganska många. Dels för att jag utvecklas när det gäller mitt skapande av figurer att dekorera tårtan med, men också för att jag behöver öva mig på att få till fina tårtbottnar och goda smaker. Det brukar inte gå så bra med mina tårtbottnar av någon anledning, men skam den som ger sig!
 
Nu är i alla fall årets första tårta gjord och därtill uppäten, och först ut blev min syster J. Hon fyllde år i förrgår och igår var vi bjudna på kalas hemma hos henne, och då hade jag tårtan med mig. Jag har varit hemma med sjukt barn hela veckan, vilket innebar att jag fick göra en ganska enkel tårta denna gång. Därför blev det köpta chokladbottnar, en fyllning med vaniljkräm som jag gjort på pulver och en chokladmousse-fyllning. Marsipanlocket på tårtan var ett av de färdiga man kan köpa, vilket jag egentligen inte är så förtjust i. Inte för att det är något fel på smaken, men färdiga lock finns bara i några få färger och gör man en lite högre tårta är de alldeles för små för att täcka den. Men man får göra så gott man kan när man inte kan göra som man tänkt sig, och jag blev ändå nöjd med tårtan. Plus att J (och alla andra) tyckte den var jättegod! :)
 
Nästa tårta jag ska göra blir till stora S kalas i mars, och beroende på hur många gäster som kan komma, kommer jag att göra en eller två tårtor. Jag har redan en idé om hur den kommer att se ut och nu när lilla S är frisk och kan gå till förskolan igen, kan jag komma mig iväg och köpa de ingredienser jag behöver för att nästa tårtprojekt ska bli lite mer hemmagjort. Ska bli kul!
 
Chokladbottnar med vaniljkräm och chokladmousse som fyllning
 
Spacklad med grädde
 
Vitt marsipanlock
 
Ena figuren blev Michaelangelo från "Teenage Mutant Ninja Turtles", som är J:s favorit.
 
Andra figuren var Tiger från "Nalle Puh", som också är J:s favorit. Båda figurerna är gjorda i marsipan och sugarpaste.
 
Det färdiga resultatet. Jag ville göra en vintrig tårta eftersom det ju faktiskt är januari -även om den snö vi fick smälte bort för några dagar sedan. Nöjd!
 
Emma -Merakibeauty.se
2016-01-31 @ 21:16:51
URL: http://merakibeauty.se

åh mummss :)

Ullis
2016-02-18 @ 22:52:54
URL: http://www.ulliso.se/blog

Wow, vilken fin tårta. :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0