Mina systerdöttrars tårtor

Jag har ju alldeles glömt av att blogga om mitt senaste tårtbak -nämligen tårtorna till mina systerdöttrars gemensamma kalas på själva påskdagen...
M hade önskat sig en tårta med "Lego friends" och I ville ha en med Poppy från filmen "Trollz", så det var bara för moster att fixa det! :)
 
Denna gång gjorde jag varsin tårta till tjejerna, och -som jag gör för det mesta- så valde jag att baka tårtbottnarna enligt "3 lika"-receptet. M tyckte att fyllningen till stora S tårta på hennes kalas i mars var jättegod och ville ha samma på sin, så det blev alltså blåbärsmousse och hallonmousse. I hade inga önskemål, så jag valde att fylla hennes tårta med chokladmousse och päronmousse.
 
Eftersom jag hade lite kort om tid till dessa tårtor, så valde jag att köpa figurerna istället för att forma dem själv, och sålunda fick de bli som en del av tjejernas födelsedagspresenter. Jag blev nöjd med resultatet och båda tjejerna tyckte att deras egen tårta var den godaste. :) Båda tårtorna är täckta med marsipan.
 
M:s "Lego friends"-tårta
 
Inspirerad från bilder på nätet så gjorde jag legobitar av sugarpaste så att det skulle se ut som att tårtan var fylld med legobitar
 
Jag använde lite mindre formar (20 cm) eftersom jag gjorde två tårtor, och bottnarna blev så höga och fina att jag kunde dela dem i fyra, så det blev tre lager fyllning i varje tårta. M:s tårta fick två lager hallonmousse och ett lager blåbärsmousse och I:s tårta fick två lager chokladmousse och ett lager päronmousse. Recepten nedan räckte gott och väl till att fylla tårtorna! :)
 
CHOKLADMOUSSE
 
3 dl vispgrädde
200 g mjölkchoklad
2 äggulor
 
Vispa grädden fast. Bryt chokladen i bitar och smält i vattenbad. Rör ihop äggulorna i en skål och tillsätt chokladen under omrörning. Rör ner grädden lite i taget till en jämn smet och låt moussen stå i kyl över natten.
 
Chokladmousse och päronmousse
 
PÄRONMOUSSE
 
2 gelatinblad
1 liten burk päronpuré (finns på barnmatshyllan)
1 msk koncentrerad päronsaft
1 msk socker
3 dl vispgrädde
ev. grön hushållsfärg/pastafärg
 
Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min.
Hetta upp puré, saft och socker i en kastrull under omrörning (koka ej).
Ta kastrullen från värmen och lägg i gelatinbladen, rör om tills de smält. Låt svalna.
Häll ev. några droppar grön färg i grädden och vispa den sedan fast, rör ner purén. Ställ i kyl över natten.
 
TIPS! Om moussen är hård när du tar fram den ur kylen går det utmärkt att vispa upp den lite och sedan bre ut den på bottnarna.
 
I:s "Trollz"-tårta
 
Får se vad det blir för tårta jag gör nästa gång! :)
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0