Min släktsaga

Det är inte ofta jag bloggar om mitt skrivande. Varför vet jag inte riktigt, men förmodligen beror det på tidsbrist. Det finns så mycket annat att blogga om, även om jag de facto faktiskt skriver åtminstone några gånger i veckan...
Senaste gången jag bloggade i detta ämne var när jag skulle försöka fixa en skrivarhörna nere i källaren. Det är dock snart tre år sedan, så ni förstår säkert att det inte blev något av med det. Men tanken var god i alla fall! :)
 
Mitt nuvarande skrivprojekt är en släktsaga som börjar i mitten av 1100-talet och är tänkt att avslutas i modern tid. Det är många hundra år, så det ska verkligen bli intressant att se hur lång tid det tar att skriva den! Första delen är färdigskriven även om jag går tillbaka och redigerar den emellanåt, och nu håller jag på med del två.
Min släktsaga är inspirerad av en annan släktsaga jag har läst nyligen, som går under samlingsnamnet SLÄKTEN och som även den börjar under medeltiden -dock lite tidigare än när mina karaktärers äventyr börjar. En likhet är dock att både SLÄKTEN:s huvudpersoner och mina är kvinnor. Sedan finns det förstås skillnader också...
  • Släkten-sagans olika delar är skriven av olika kvinnliga författare medan min endast är skriven av mig själv.
  • I Släkten hoppar de över en del generationer, så det kan gå en ganska lång tidsperiod mellan två böcker. Själv kommer jag att skriva om en person från varje generation.
  • Släkten har helt hoppat över en eller två ätteled från ursprungspersonerna medan min tanke är att jag ska berätta om personer i samtliga ätteled (såvida någon del av ätten dör ut, förstås).
  • Släkten-familjen är bara en helt vanlig släkt medan min släkt är en del av ett hemligt sällskap som slåss mot mörkervarelser som demoner, vampyrer, troll, häxor och så vidare, så den har en del inslag av fantasy.
Första delen i min släktsaga heter ELLAKORSET och för er som inte vet vad ett ellakors är för något, så är det en slags amulett med ett likarmat kors som inskription och som även kan innehålla vad man förr ansåg vara magiska symboler som skulle skydda mot ondska och trolldom, men andra kunde också skydda specifikt mot sjukdomar eller andra saker. För bästa effekt skulle korset vara smitt av silver från arvegods och helst på en torsdagsnatt. Jag har dock "gjort om det" till en variant som passar min berättelse. Så här kunde ett ellakors se ut;
Bild från nätet efter googlesökning
 
Huvudpersonen i Ellakorset heter Kristina, som flyr från ett olyckligt äktenskap i mitten av 1100-talet. Hon bor i Göteborgsområdet, men som ni vet så grundades inte Göteborg förrän några hundra år senare, så jag nämner det bara för att ni ska få en uppfattning om var hon finns.
Hursomhelst; när hon flyr från sin make kommer hon istället till Norge där hon träffar sitt livs kärlek, närmare bestämt i närheten av Oslo. Mötet med kärleken leder henne till ett hemligt sällskap, vars självpåtagna uppgift är att befria världen från mörkervarelser, däribland väsen ur den dåvarande folktron, vilken var ganska omfattande under medeltiden.
Ellakorset -som Kristina har från början- är arvegods som har ärvts från mor till dotter sedan några generationer tillbaka, men Kristina vet inte vad ellakorset kan göra. För henne är det bara en kär medaljong. Men när hon träffar kärleken i Norge upptäcker hon att han har en liknande medaljong och börjar undersöka saken.
 
Bortsett från ellakorset och inslagen av fantasy, innehåller boken kärlek, vänskap, prövningar och lycka -och jag hoppas även att läsaren ska tycka att den är spännande, förstås! :) Jag har använt mig av internet och faktaböcker om medeltiden för att försöka få med historiska händelser och riktiga personer som faktiskt levde då så att det ska bli en viss autencitet jämte mina egna påhitt. Det är ett ganska omfattande arbete, men det är roligt, och trots att jag redigerar ibland så är jag faktiskt riktigt nöjd med första boken!
 
I bok nummer två -som jag skriver på nu- får vi följa Kristinas dotter Sigrid, och mer berättar jag inte om den förrän den är färdigskriven..
 
Det jag funderar på nu är om jag ska låta er som läser min blogg få läsa min släktsaga här i bloggen, eller om jag ska lägga upp den på "Kapitel 1" där jag har en egen sida där ni kan ta del av mina berättelser. En sida som jag för övrigt ytterst sällan är inne på, huvudsakligen för att det tar sin tid att lägga upp ett färdigt verk där då det alltid tillkommer en del redigeringar. Jag får se hur jag ska göra...
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0