Dogville

Vad är det kanske du undrar? Jo, det är en pjäs av Lars von Trier som kommer att spelas på "Folkteatern" här i Göteborg -och min dotter stora S har en biroll där! Hon spelar tonårssonen Jason, en roll som hon delar med en annan tjej. Pjäsen har premiär 29 september och spelas några gånger i veckan fram till mitten av december, och så här står det om handlingen på Folkteaterns hemsida;

 

"Det här är historien om den lilla byn Dogville. Du vet, den där lilla byn som ligger där vägen tar slut längst in vid foten av de klippiga bergen in the US of A. Dit kom Grace på flykt från maffian och hon sprang rakt in i famnen på ett fattigt samhälle där allt avgjordes i kyrkan. När kyrkklockan ringt 15 gånger hade de bestämt sig för att gömma henne.

De gav henne mat och tak över huvudet och en säng att våldta henne i. Hon förlät dem allt, men kunde inte låta bli att fundera: om hon skulle få chansen, skulle hon visa nåd eller inte? Hennes pappas ord ekade i huvudet. Du mäter inte människor efter samma måttstock som du mäter dig själv och jag kan inte tänka mig något mer arrogant. Du förlåter för att de inte vet bättre, men är det bra nog? Grace tog en promenad och tänkte att ondska kan uppstå var som helst så länge tillfälle ges."

 

Stora S började med teater på fritiden när hon var sex år gammal, ett intresse som stadigt har hållit i sig sedan dess -och det är ju tolv år sedan nu! Hon har varit med i en del pjäser, men nästan bara sådana som hon har gjort med teatergruppen hon är med i på fritiden och som bara spelar upp för anhöriga. Hennes största roll innan Dogville var "Baka kom på söndag och började jobba på måndag" som spelades upp för en lite större publik som hade anknytning till en förening. Dogville är ju något helt annat -denna gång kan vem som helst som köper en biljett se henne, och det är såå coolt! Min dotter har alltid drömt om att stå på en "riktig" teaterscen, och nu händer det! Hon fick klart besked om rollen i början av denna vecka, och från och med igår har repen dragit igång. Hon är ledig från teatern imorgon och på måndag, sedan är det rep varje dag från tisdag till lördag nästa vecka. Så snart jag vet vilka föreställningsdagar som stora S står på scen kommer jag att fixa biljetter -det får man ju helt enkelt inte missa! Om ni undrar hur det går med skolan så går hon ju faktiskt en teaterlinje, och får man en roll i en pjäs är det inga problem att vara ledig från skolan. :)

 

Förutom teater-rollen har stora S även varit statist i en del filmer och TV-serier, och mest aktuellt just nu är säsong 2 av "Vår tid är nu" som har premiär 1/10. Där är stora S med som statist, men när hon spelade in fick hon inte tala om vem/vilka hon var, så jag lär ju hålla utkik efter henne i varje avsnitt av denna utmärkta TV-serie och inte hänga med någonting i själva handlingen. Tur att SVT play finns, så jag kan titta på avsnitten igen!

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0