Bokutmaningen, bok no.90

Årets 90:e utlästa bok i min egenpåhittade utmaning där alla böcker ska ha ett namn i titeln blev JAG, CLAUDIUS av Robert Graves. Boken utspelar sig i antikens Rom och huvudpersonen är kejsar Claudius som berättar om sitt liv från liten och avskydd pojke till den person han är när boken slutar. Det är ett liv fyllt av intriger och mord, giftermål och skilsmässor hit och dit, och en och annan barnafödsel. Boken är spännande och intressant och jag är ju också väldigt förtjust i historiska romaner eftersom åtminstone vissa delar av sådana böcker faktiskt är historiskt korrekta. Det finns tydligen en uppföljare och den ska jag också läsa vid tillfälle eftersom boken slutar ganska tvärt.
 
Jag, Claudius
 
Inledning; "Jag, Tiberius Claudius Drusus Nero Germanicus, och så vidare och så vidare (för jag tänker inte ännu trötta er med alla mina titlar), som en tid, och inte för så värst länge sedan, av mina vänner och släktingar och bekanta kallades för Claudius Idioten eller Den där Claudius eller Stammande Claudius eller Clau-Clau-Claudius eller i bästa fall Stackars farbror Claudius, ämnar nu skriva mitt livs sällsamma historia från min tidigaste barndom år för år ända tills jag kommer fram till den ödesdigra vändpunkten får åtta år sedan, så jag vid femtioett års ålder plötsligt fann mig insnärjd i vad jag kanske kan få kalla det gyllene predikamentet ur vilken jag sedan dess inte lyckats befria mig."
 
Titel; Jag, Claudius
Författare; Robert Graves
Genre; Historisk roman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; ?
Utgivningsår denna utgåva; 2017
Förlag; Norstedts
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0