Bokutmaningen, bok no.6

Årets sjätte bok i denna utmaning blev HERR VON HANCKEN av Hjalmar Bergman. Den handlar om den sjuke kapten von Hancken som med sin familj och hans sons informator Carlander (som också är bokens berättare) åker till hälsobrunnen Iglinge för att försöka bli kurerade. På vägen dit måste de övernatta på något värdshusliknande ställe, och dit kommer även en del andra gäster som på grund av en händelse där herr von Hanckens börs blir stulen involveras i familjen på olika sätt. Det blir början på ett närmast häpnadsväckande äventyr som involverar både kärlek, humor, vänskap och galenskap. Carlander berättar historien på ett ganska ironiskt och underhållande sätt -och jag fullkomligt älskar det gammalmodiga språket som boken är skriven på!
 
Boken har kallats för en svensk variant av Don Quijote, och det ligger faktiskt någonting i det. Jag gillade den skarpt!
 
Herr von Hancken
 
Inledning; "Ehuruväl prost, make och far har det fallit mig in att nedskriva en berättelse över den rörelse, den oro och de märkliga händelser, som timade vid Iglinge brunn sommaren 1806, då jag i följe med familjen von Hancken vistades därsammastädes. Jag följer mina anteckningar, gjorda på tid och ställe, sammanfattande dem utan försköning, blott rensande dem från övertrons och den ungdomliga fåfängans slagg. Väl vet jag att rörelsen icke fick någon betydenhet, ty därtill voro de flesta karaktärer allt för obetydliga. Men som liknelse och spegel för större händelser kan även en miniatyr hava sitt värde."
 
Titel; Herr von Hancken
Författare; Hjalmar Bergman
Genre; Historisk roman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 264
Utgivningsår denna utgåva; 2000
Förlag; Albert Bonniers Förlag
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0