Bokutmaningen, bok no.41

Årets fyrtioförsta utlästa bok där ett personnamn ingår i titeln blev FREJA av Johanne Hildebrandt. Jag vet många som har läst "Sagan om Valhalla" och älskat serien, så jag har länge varit nyfiken på att läsa den själv också. Detta är den första boken i serien och handlar om Freja som är prästinna i Vanaheim och vars högsta dröm är att bli översteprästinna. Det är orostider och asar har trängt in i riket, och de plundrar och bränner gårdar. Freja besöker fienden för att försöka mäkla fred och på fiendesidan möter hon hövdingasonen Tor som hon förälskar sig i tvärtemot alla regler. Det blir strid och Tor blir svårt sårad, och Freja tar med sig honom till Vanaheim där hon sköter om hans skador för att senare kunna blota honom som offer till Gudinnan. De andra prästinnorna vänder ryggen åt Freja och hon slits mellan kärleken till Tor och hennes plikter mot Gudinnan och de andra prästinnorna...
 
Boken var jättebra och spännande och jag kan knappt vänta på att få läsa de andra delarna i serien! :)
 
Freja
 
Inledning; "Det var stilla, alltför stilla. Ingen skällande hund, inga barnskratt, inga röster. Freja rös och svepte manteln runt sig.
En vind drog över gårdsplanen och rev upp ett moln av damm. Grinden till den tomma hagen slog ödsligt. På åkern neg grödan.
Inga människor, inga djur.
Rädslan sipprade in i magen och vred sig runt som en kall orm. Vad i Gudinnans namn hade drabbat dessa människor?
Långhuset var inte särskilt stort, knappt arton steg långt. Det var byggt på det gamla viset och det tjocka halmtaket nådde nästan ned till marken. Hon visste att svaret måste finnas där."
 
Titel; Freja
Författare; Johanne Hildebrandt
Genre; Fantasy
Boktyp; Pocket
Antal sidor; 384
Utgivningsår denna utgåva; 2017
Förlag; Månpocket
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0