Bokutmaningen, bok no.44

Den fyrtiofjärde utlästa boken med ett namn i titeln blev DOKTOR JOSEPH av Andreas Roman. Det är första boken i serien "Stockholm vodou" och den handlar om vodou-prästen Joseph som lämnade sitt hemland Haiti, dels på grund av kärleken till svenska Bea och dels på att han begått ett oerhört brott och jagas av en man kallad "Domaren" för detta. Bea har ingen vetskap om brottet, men hon vet att Joseph är vodou-präst och får honom att svära på att lämna vodoun bakom sig och börja ett nytt liv med henne i Sverige. Under femton år lever de ett lugnt liv och hinner få två barn, men när Joseph får sparken från sitt arbete som handläggare på Försäkringskassan får bitterheten honom att söka sig tillbaka till vodoun trots sina löften till Bea. I och med det öppnar han dörren till det förflutna igen och han inser att bara för att något hände för länge sedan så är det långt ifrån glömt...
 
Denna bok var väldigt spännande och skrämmande. Personligen har jag väldigt svårt att föreställa mig att vodou verkligen fungerar i verkligheten, men jag kan ju säga att om jag skulle träffa en riktig vodou-präst så skulle jag aldrig våga erkänna det!
 
Doktor Joseph
 
Inledning; "Dagen blev orolig efter lunch, när molnen gaddade ihop sig mot solen och skickade skuggor över farlederna. Flanörerna i Gamla Stan såg sig omkring när vinden kastade runt deras halsdukar och sjalar, som om de anade att någon bevakade dem från gränderna. Löven rusade runt deras fötter som yrvakna busfrön medan gatubelysningen flimrade och strömmarna runt Skeppsbron blev alltmer vildsinta. De som reste med pendeln till Söder och slötittade ut över vattnet hellre än att läsa gratistidningen, förvånades över hur lokalt detta mörker låg över Gamla Stan när övriga Stockholm badade i eftermiddagens klara ljus..."
 
Titel; Doktor Joseph
Författare; Andreas Roman
Genre; Skräck
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 402
Utgivningsår denna utgåva; 2013
Förlag; Massolit Förlag
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0