Bokutmaningen, bok no.78

Årets 78:e utlästa bok blev IVANS ÅTERKOMST av Tawni O'Dell. Den handlar om den forne proffsfotbollsspelaren -numera vicesheriffen- Ivan som återvänder till sin hemstad efter trettio år i Florida för att närvara vid en god väns begravning. Med återkomsten kommer gamla minnen upp till ytan och även människor han en gång känt men glömt (eller kanske förträngt) både på gott och ont...
 
Denna bok fångade mig direkt och var faktiskt ganska spännande att läsa!
 
Ivans återkomst
 
Inledning; "Den dagen då Gertie exploderade såg jag efter min far då han gick till arbetet, precis som jag alltid gjorde alla andra morgnar. Männen som arbetade på det tidiga skiftet brukade säga att det var morgon, men för mig var det forfarande natt, svart och kall och tyst; det enda som hördes var det avlägsna bullret från masugnarna när deras luckor slogs upp och man kunde höra dånet från infernot i deras inre. Jag såg dem tydligt från mitt sovrumsfönster där de låg på rad på en sluttning i fjärran, jag såg hur deras munnar gködde rött och sedan slocknade en efter en; det var som om hundra brinnande ögon blinkade till när de såg ut över vår dalgång..."
 
Titel; Ivans återkomst
Författare; Tawni O'Dell
Genre; Roman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 386
Utgivningsår denna utgåva; 2005
Förlag; Natur och Kultur
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0