Utvärdering Linas Matkasse

Efter en vecka med "Linas Matkasse" är det nu dags för en utvärdering. Först och främst måste jag säga att tillagningstiden på receptet vs. verkligheten inte stämmer överens; det som "ska" ta 30-50 minuter tar i själva verket 1-2 timmar och vad det beror på vet jag inte riktigt. Kanske är inte förberedelserna inräknade i recepten; det vill säga att plocka fram allt ur kyl och skafferi samt eventuell hackning, tärning och skivning? Eller är det så att de som har gjort receptet är jättesnabba superkockar och inte en enkel matlagare som jag själv? I vilket fall som helst måste jag börja med middagen minst en timma innan den är tänkt att serveras, vilket är fine när man har tid för det. Som det är nu blir middagen serverad på olika tider varje dag eftersom jag har väldigt mycket att göra i lägenheten, samt det faktum att jag har en mycket längre resväg till/från jobbet mot tidigare. Men så snart jag har fått allt på plats här hemma borde jag rimligtvis kunna ha middagen färdig vid ungefär samma tid varje dag -jag får ha tålamod helt enkelt!
 
På den positiva sidan så är de ingredienser man får med i själva matkassen tämligen exakt beräknade efter vad man behöver i receptet -det enda jag (hittills) har märkt blivit över är kryddor, torra såväl som färska. Och majoriteten av ingredienserna är förpackade i egna påsar där det tydligt står vad det innehåller, hur mycket det innehåller och bäst-före-datum. Så där finns inget att klaga på! :)
 
Det som ligger lite mitt emellan positivt och negativt är de "extra" saker man behöver ha hemma; olja av olika slag, vinäger, soya, ägg, mjöl, socker... Basvaror helt enkelt! Aldrig har mitt skafferi varit så välfyllt som nu, det är en sak som är säker! Som tur är kan man se på Linas hemsida vad man behöver ha hemma just för den aktuella veckans mat, så det gäller att köpa det innan man får sin matleverans...
 
Avslutningsvis ska jag så "rejta" maten, samtliga fem middagar jag tillagade från Linas under föregående vecka...
 
PLATS 5; "Chimichangas med rostad majssalsa och lime"
 
 
 
 
PLATS 4; "Torskfilé med risoni och grekisk salsa"
 
 
 
 
PLATS 3; "Albondigas med mandel, tomatsås och rostade rotfrukter"
 
 
 
 
PLATS 2; "Het kalkongryta med apelsinyoghurt och couscous"
 
 
 
 
And the winner is...
 
PLATS 1; "Harissakryddad lax med couscous och morotssallad"
 
 
 
 
Om ungefär en vecka återkommer jag med denna veckas mat! :)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0