Dalarna, dag 3

Tredje dagen av min och J:s systerhelg bjöd mestadels på regn, så det var ju tur att vi planerat inomhusaktiviteter! Vi var dock tvungna att promenera till själva aktiviteterna, så vi blev ändå blöta -men ja, ja...
 
Först besökte vi Dalarnas museum, som var gratis och bjöd på en hel del intressanta utställningsföremål! 😀
 
På museet kunde man se ut som dalmas och dalkulla -visst är jag och J tjusiga? 😂
 
 
Selma Lagerlöf hade ett eget litet hörne på museet
 
 
 
Utställning om några lokala konstnärer
 
 
 
Fina bilder
 
 
Dalarnas museum
 
 
 
Fint
 
 
 
Dalarnas museum
 
 
 
Fina föremål
 
 
 
Folkdräkter
 
 
 
Dalahästar i olika utföranden
 
 
 
Dalarnas museum
 
 
 
Efter museet besökte vi Falu gruva som definitivt är ett måste när man befinner sig där! Vi hade bokat en guidad tur och det var verkligen både kul och spännande att få gå runt och titta och höra om gruvans historia! 😃
 
 
Promenaden till gruvan gick genom den mysiga gruvbyn
 
 
Alla besökare måste ha väst och hjälm på sig innan rundvandringen i gruvan
 
 
Utsikten över gruvan innan vi gick ner i den
 
 
Nere i gruvan
 
 
 
I gruvan
 
 
 
Falu gruva har en spännande och intressant historia
 
 
 
Bitvis var det ganska mörkt
 
 
 
Vi var mycket nöjda med besöket!
 
 
På kvällen gick jag och J på bio och såg "The list world", en actionkomedi som var riktigt bra och nästan sjukt rolig! 🤣
 
Biografen i Falun
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0