Jul på Liseberg

Igår var jag, S och min syster J på Liseberg. Där har de ett koncept som kallas "Jul på Liseberg" varje år och det kör igång i mitten av november och håller på till dagen före julafton.
Jul på Liseberg innebär att Liseberg är dekorerat med ljusslingor på byggnader och träd, där finns julgranar, flertalet bodar där de säljer allt möjligt som har med julen och julklappar att göra och så spelas det julmusik överallt. En del av åkattraktionerna är öppna, men de har också isshower och en speciell attraktion som kallas "Tomtarnas värld". Det är otroligt vackert och stämningsfullt och vi har gjort det till en tradition att gå på Jul på Liseberg varje år sedan vi flyttade hit. Om det nu kan kallas en tradition när det 'bara' var tredje gången nu i år...

I år hade jag bestämt mig för att dokumentera hela besöket från ankomst till avfärd, så jag tog med mig min kamera, ett nytt batteri då jag visste att det förra skulle ta slut förr eller senare och en ny rulle film -och jag fick användning för alltsammans! Det är bra att vara förberedd. *ler*
Liseberg öppnade klockan 13 och eftersom jag och S tillbringade helgen med F så var det därifrån vi fick åka. Från början var det tänkt att F skulle följa med och att vi skulle åka i hans bil, men han fick lämna in bilen på verkstaden på fredagkvällen för att äntligen få fixat sidorutan på förarsidan, vilket innebar att vi blev utan bil. Sedan skulle F få presenningen på plats över båten på lördagen, så han hade inte tid att följa med till Liseberg. Så S och jag tog bussen som gick 12.20 och vi mötte J vid stora entrén till Liseberg omkring 12.45.

Entrén till Liseberg

Det första vi gjorde när grindarna öppnades var att strosa runt och titta och i år hade man lyckats ordna låtsassnö i en del av parken, så det gjorde det hela extra mysigt. Vi köpte de traditionsenliga "mini-donutsen" (fyra var) som vi

Några av bodarna

smaskade i oss och sedan gick vi runt och tittade och fotograferade samt köpte några åkbiljetter till S. Hon åkte "Skidturen" som hon även gjorde förra året, "Små grodorna" (som är en favorit), "Slädturen" (vilket var första gången) och "Ponnykarusellen", och så besökte vi alla tre Tomtarnas värld.

Se upp i backen!

Skidturen innebär att barnen får låna pjäxor, skidor och hjälm till priset av en åkbiljett och så får de åka nedför en kortare backe fem gånger i rad och S tyckte det var jätteroligt. Vid femte åkturen gjorde hon riktigt bra ifrån sig.
Små grodorna är en karusell som åker uppåt och sedan nedåt med små hopp och Slädturen är en liten tur i släde (med

Slädturen

hjul) som dras av en ren. Ponnykarusellen är en riktigt gammaldags karusell med hästar och lite annat och Tomtarnas värld är en värld uppbyggd med dockor och dekorationer som visar hur det ser ut när tomtarna arbetar i smedjan, i gruvan, i karamellaffären, snickerboa och när de fiskar och hjälper djur b.la. Just Tomtarnas värld är riktigt mysig, så

Tomtarnas värld

därifrån blev det ett flertal fotografier. Vi gjorde även ett besök i affärerna på området och S köpte en julnalle för egna pengar -själv köpte jag en julklapp till F:s hund (ett jättehundkex). Vi drog också i oss varm choklad med vispgrädde och det var mycket gott, men det allra mysigaste är ändå att bara gå runt och titta på den vackra belysningen när det börjar mörkna.

Vackert!

Vi var på Liseberg mellan kl 13 och ca 16.30 och under den tiden knäppte jag nog 25-30 fotografier, vilka blev riktigt bra! Så skildes vi åt; J åkte hem till mig och jag och S åkte hem till F igen och hemma så visade det sig att F fått lägga på presenningen själv, så han hade ordentligt ont i ryggen, stackarn. Men han hade fått hem bilen igen i alla fall och efter att vi hade ätit middag så åkte vi till videobutiken och hyrde två filmer; "Ella den fötrollade" och "Drillbit Taylor -budget bodyguard".
Den första filmen var en barn/familjefilm som var ett sagoäventyr och det var en riktigt bra film, även om DVD-skivan tyvärr hade blivit missbrukad under åren så det var en del strul med bild- och ljudkvaliten. Den andra filmen var en komedi och den var okej som sådan trots att den handlade om ett allvarligt ämne; mobbing. S somnade någon gång under den filmen, men F och jag såg den till slutet innan vi gick och la oss. Men eftersom vi låg och pratade så blev det väldigt sent innan vi somnade och sedan drömde jag att jag och tre andra kvinnor var gravida, varav den ena kvinnan var närmast sinnessjuk. Det kändes som om vi tävlade med varandra om vems barn som skulle födas först och när jag vaknade hade jag faktiskt ont i magen -helskumt. Inget av barnen hann dock födas i drömmen och det var kanske lika bra.

Idag har vi tittat på lägenheten som jag pratade om, men jag får berätta om det i ett senare blogginlägg eftersom en del saker fortfarande hänger ganska löst. Men jag lovar att återkomma i frågan.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0