Torsdag

Jag har varit ledig onsdag-torsdag och då passade jag och S givetvis på att vara hos F. S hade inget särskilt i skolan idag, så vi åkte hem till F efter scouterna igår och sov där -och så fick S vara ledig från skolan idag så vi skulle slippa behöva tänka på det.

Vi hade tur med vädret denna lediga torsdag (även om det blåste ganska kallt), så vi åkte in till "Kronhusbodarna" i Göteborg. Vi pratade om att åka dit redan under sommaren, men det blev aldrig av då, men nu passade vi på!
Kronhusbodarna ligger mitt i Göteborg och består av en del gamla byggnader där de tillverkar olika saker, och det första vi besökte var godis- och karamelltillverkningen. Ojoj, så goda grejer de hade där! Det var olika sorters choklad, kolor och andra karameller och visst blev man sugen. Men jag har ju slutat med godis och stod faktiskt emot allt det goda, så jag köpte ingenting.
Sedan besökte vi smycketillverkningen där de hade jättefina halsband, ringar, örhängen och armband och efter det tittade vi på ett glasmästeri där de tillverkade glas av olika slag -väldigt fint! Men det kostade ju därefter också...
Så kikade vi in i en butik där de tillverkade och lagade klockor och där fanns det riktigt gamla klockor som var väldigt fina -plus en över 100 år gammal speldosa av jätteformat. Den hade myntinkast och för två kronor spelade den i två minuter, men det stod att den var defekt så det är möjligt att själva musikverket inte fungerade. Kul att det finns sådana gamla saker bevarade i alla fall!
Det sista vi tittade på i Kronhusbodarna var en lanthandel där man kunde köpa gamla bokmärken, jättefina adventskalendrar av gammaldags sort, godis från sådana där glasburkar de hade i lanthandlarna förr och lite roliga katt- och hundskyltar b.la. Dessutom hade de kvar gamla matförpackningar som de ställt i hyllorna bakom disken, så det kändes verkligen som att kliva rätt in i förr i tiden. Hade jag haft pengar på mig (man kunde inte betala med kort där) så skulle jag nog ha köpt några saker, men kanske åker vi dit igen närmare jul -då köper jag nog en adventskalender eller två i alla fall.

Efter Kronhusbodarna gick vi runt lite i den delen av Göteborg innan vi åkte hem, och då gick vi till en enormt stor filmaffär där man kunde köpa DVD-filmer av alla möjliga slag. Jag hittade en fantasyfilm från 1982 som hette "the dark Crystal" och som jag aldrig hade sett, men den verkade spännande och eftersom den bara kostade 29 kronor så köpte jag den. Jag har inte sett den än, men det ska väl bli av framöver.
F köpte en DVD-box med komedier från 70-80-talet (Bud Spencer och Terence Hill) och som jag aldrig hade sett, men hemma hos F igen så tittade vi på en av dem; "Storfräsarna". Den var ganska bra, lite smårolig sådär.
Utöver det så gjorde vi inte mycket mer idag och vid halvåtta-tiden på kvällen så skjutsade F hem oss som vanligt, och imorgon är det jobb och fritids igen. Jag ska jobba hela helgen nu och S ska med C på höstfest, så han hämtar henne på fritids imorgon eftermiddag och återlämnar henne på söndag när jag har slutat jobbet. På söndag åker jag och S hem till F igen och blir där till på tisdag och sedan ska S vara ensam hos F resten av nästa vecka. Det är ju höstlov från skolan då och F föreslog att S kunde vara hemma hos honom och slippa fritids den veckan och efter att ha frågat S om det så ville hon vara hemma hos honom. Så jag får klara mig utan S tisdag kväll-fredag kväll, men det får väl gå. Ska bli intressant att se hur S och F funkar tillsammans på egen hand...
Helena
2008-10-23 @ 22:58:01
URL: http://ploppimoj.blogg.se/

Vad kul, och jag gjorde mitt första besök i Malmköping. Kalaset var i Stadshuset (tror jag det hette) och vi hade jättetrevligt. Malmköping verkar vara ett mysigt ställe, nästan lite som i någon av Astrid Lindgrens alla filmer...




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0