IKEA

Jag sitter här och tänker på vad jag gjorde igår -om jag gjorde någonting alls. Men dagen gick ju och jag har ju placerat mig här för att skriva om vad jag har gjort, så något måste jag ha sysselsatt sig med. Jo, nu vet jag!

S var på utflykt med scouterna igår; de startade klockan 10 från Änggårdsbergen i Mölndal och avslutade på Botaniska klockan 15 -och de fick ju perfekt väder! Visst blåste det lite, men solen var framme och det var riktigt skönt ute, så de hade verkligen tur.
S och jag var ju hemma hos F under helgen, så vi åkte därifrån vid halv tio för att hinna eftersom vi inte var riktigt säkra på exakt var Änggårdsbergen låg. Men det visade sig vara ganska lätt att hitta, och även väldigt logiskt, så det gick bra.
Det var inte så många barn som hade anmält sig till höstutflykten, men det blev en lagom mängd som samlades med fullpackade ryggsäckar. Ett par föräldrar skulle följa med på utflykten, men inte F och jag -vi anser nämligen att S behöver göra saker på egen hand för att bli mer självsäker och känna att hon faktiskt kan. Hon ville nog gärna ha med oss, men vi stod på oss, och allt gick ju jättebra. Hon fick en kompis -A- vars telefonnnummer jag fick när vi hämtade S på Botaniska ifall tjejerna skulle vilja träffas och leka någon dag. A bor i Krokslätt, så det är ju inte avskräckande långt bort även om det ligger på andra sidan Mölndal från Balltorp sett. *ler*

Medan S gav sig ut på utflykt så åkte F och jag till IKEA i Kållered för att (äntligen) få köpt en bokhylla till S. Vi kikade nämligen in på IKEA:s hemsida på lördagseftermiddagen och då hittade jag en vit bokhylla för bara 329 kronor, och eftersom jag fick en bra lön denna månad så tyckte jag att jag kunde köpa den. Så jag frågade F om vi skulle fixa det på söndagen och han sa ja direkt.
Men vi åkte inte till IKEA bara för bokhyllans skull; vi tittade även runt på andra saker och pratade om sådant vi kan behöva till vårt framtida gemensamma hushåll, så det var lite kul. Jag hittade en säng som skulle passa S, för hon ska ju få en ny sådan också när jag och F flyttar ihop.
Nere på "ta-det-själv"-lagret plockade vi åt oss en vagn på hjul och lade dit den utvalda bokhyllan, men sedan tyckte F att vi skulle titta i fyndhörnan också ifall det fanns något av intresse där, så det gjorde vi -och döm om min förvåning när det faktiskt fanns exakt en sådan bokhylla -och vit- som den vi skulle ha där! Jag menar; hur troligt är det egentligen? Det stod att bokhyllan var skadad och vi såg att kartongen var stött i båda kortändarna, men när vi öppnade och tittade efter så såg bokhyllan helt OK ut -och den skulle bara kosta halva priset! Så glada i hågen lastade vi på den hyllan och gick tillbaka med den andra för att sedan ställa oss i snabbkassan. Fast särskilt snabb var den inte då det var mycket folk som väntade på sin tur och scannermaskinerna strulade lite, så vi blev stående där en bra stund. Men när det nästan var vår tur så upptäckte F att kartongen var trasig på ena långsidan också och där hade hyllan en stor spricka -fattar inte att vi inte såg det innan!- så då var det bara för oss att lämna kön och gå tillbaka med bokhyllan till fyndhörnan för att sedan hämta en av de oskadda igen. Ett himla gående fram och tillbaka blev det, men det var ju ändå tur att F såg skadan. Hade inte varit roligt att upptäcka den först när vi kom hem...

När så hyllan var betalad stod vi inför nästa problem; skulle den gå in i F:s bil? Han har ju inte någon stor bil, så det var lite på vinst och förlust som vi köpte hyllan -det hade ju kunnat vara så att vi inte fått in bokhyllan i bilen, och vad skulle vi ha gjort då?
Men nu gick hyllan faktiskt in, fast vi fick fälla ner hela baksätet och skjuta fram passagerarstolen fram så långt det bara gick och fälla ryggen för att få in hyllan -kartongen var ju i alla fall över två meter lång! Och var tror ni att jag fick sitta? Jo, bredvid bokhyllan på det nedfällda baksätet. Jag fick vika mig nästan dubbel för att få plats och det var inte särskilt bekvämt vare sig för rygg eller rumpa, så det är ju en himla tur att det bara tar fem minuter att åka mellan Kållered och Balltorp! Men jag kan tänka mig att det såg roligt ut för sådana som passerade förbi F:s bil och det var nog tur att det inte fanns någon polis på vägen, för vi körde ju knappast lagligt...*flinar*
Men hem kom vi i alla fall och då satte vi oss att bygga ihop bokhyllan, vilket var väldigt enkelt, så det tog inte alltför lång stund innan den stod på plats. Det var så himla skönt att kunna ställa upp S böcker i bokhyllan istället för att ha dem staplade på varandra på golvet -det förstör ju faktiskt böckerna- men ändå har de legat så sedan vi flyttade in... Jag och J var faktiskt på gång att köpa en bokhylla till S förra året, men det visade sig när vi kom till IKEA att den var alldeles för tung för oss och därmed omöjlig att ta på bussen, och vi hade ingen lust att betala dyra pengar för att få fraktat hem en enda sak heller, så det blev inget bokhylleköp den gången. Ibland skulle man verkligen ha behov av en bil, så det är ju ingen nackdel att jag har träffat en man som har en...*ler*

När bokhyllan stod på plats med böckerna i så blev F och jag kvar hemma hos mig tills det var dags att hämta S på Botaniska, men när vi hämtat henne så åkte vi hem till F igen och handlade lite middagsmat på vägen som vi sedan åt. Och efter middagen gick jag och S bort till F:s syster C eftersom hon hade ringt F tidigare under dagen och sagt att hon hade lite kläder som S kanske skulle vilja ha. Så vi gick dit och S fick därmed en hel papperskasse med kläder och skor efter C:s dotter J. Det mesta var för stort och får ligga undanstoppat i väntan på att S ska växa lite, men ett par-tre av kläderna och två par av skorna kan S ha redan nu, så det var ju kul! Det kommer säkert mer kläder till S därifrån framöver...
F körde hem oss vid halv åtta på kvällen, men när vi nästan var framme i Balltorp så kom jag på att jag glömt en del saker som jag behövde, så vi fick vända. Retfullt sådant där! Ibland undrar man vad man har en hjärna till när man inte kommer ihåg saker... S blev i alla fall jätteglad för bokhyllan när vi kom hem, för nu slipper hon riva bland böckerna för att hitta någon hon vill läsa; istället plockar hon bara ur den valda boken ur bokhyllan. Så det var verkligen ett lyckat och välbehövligt köp!     



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0