Helgen

Bostadsletandet går vidare... Under helgen -som jag som vanligt tillbringade med min älskling- har mycket handlat om just bostäder.

Det började med att min syster J skickade ett mail med lite förfrågningar om hur bostadsfrågan ska lösa sig när hon och R återvänder till Sverige den 28/11. Deras förslag var att F och jag skulle flytta ihop i min lägenhet och att F skulle hyra ut sin lägenhet i andra hand till D och J ta tillbaka sin egen lägenhet, och de bad mig och F att diskutera saken -vilket vi gjorde.
F var dock väldigt tveksam till att hyra ut sin lägenhet till D...dels på grund av att han inte tycker att han känner D så bra och så dels på grund av att F ju (än så länge) är arbetslös och därför går hemma hela dagarna, och i anslutning till sin lägenhet så har han ju sina hobbyrum och allt som han pysslar med där emellanåt. F ville gärna fortsätta ha tillgång till dem när han vill och det kan ju bli lite knepigt om D bor i F:s lägenhet. Så F och jag kom med ett annat förslag till J och R; att jag och S tillfälligtvis flyttar in i F:s lägenhet och jag då kan använda bilen för att ta mig till jobbet och till S fritids, och att J och R tar min lägenhet så kan D stanna kvar i J:s lägenhet. Jag och F gick t.om så långt att vi kollade upp att vi kan få in en säng till S i F:s vardagsrum och dela av med en vikvägg eller ett draperi.

Men vårt förslag gjorde J och R tveksamma istället -ur ekonomisk synvinkel. Enligt J så tjänar R 'hyfsat bra' på sitt jobb, men hon själv kan inte bidra med mycket eftersom hon bara har a-kasseersättning och senare föräldrapenning som enda inkomst, och då menade hon att det skulle bli för dyrt för dem att bo i min lägenhet eftersom de också måste skaffa sig en bil när de kommer till Sverige. J berättade att hon och R lämnat intresseanmälan på tre hus utanför Göteborg, för det skulle tydligen bli billigare att bo i hus istället för min lägenhet. Fast det är jag och F lite tveksamma till; att ha ett hus kräver ju andra utgifter, som underhåll, sophämtning och vatten b.la, så frågan är om det egentligen blir billigare att bo i hus i förlängningen? Hursomhelst så har J gett mäklarna mitt nummer, så vi får väl se om de hör av sig...
Så just nu har vi inte kommit fram till något beslut, men tiden är ju ganska knapp nu så J och R måste ju bestämma sig för hur de ska göra ganska snart.

I övrigt när det gäller bostadsletandet så skrev ju jag ett dokument ang. att köpa/byta lägenhet i F.s bostadsområde och F skrev ut det tre gånger och satte upp papperet på tre olika anslagstavlor i området. Dessa blev dock av okänd anledning nedrivna alla tre, men ett par dagar senare satt ett av papperena uppe igen! Konstigt... Dessutom letade F sig fram till bostadsrättsföreningens hemsida och där skrev vi också in en intresseanmälan, så vi får väl se om det händer någonting.

Annars i helgen så var det ju underbart väder igår -det kändes som om sommaren var tillbaka- och då passade F, jag och S på att ta en tur med båten. Det gäller att ta vara på tillfällena! Hade vädret varit dåligt så hade vi istället städat F:s bil, så det var ju tur att det blev sol...*ler*
Men i lördags var inte vädret så soligt och då rubbade och vaxade vi F:s bil på utsidan tills den var alldeles blank och fin. Vilket jobb! Det tog jättelång tid att få det färdigt, men resultatet gjorde att det var värt slitet. Tyvärr hade F ont i ryggen resten av dagen sedan -han ska ju egentligen inte sysselsätta sig med sådana saker som vaxning av bilar...
På lördagkvällen hyrde vi film också; jag fick äntligen se "Pans labyrint" som jag var sugen på att se redan när den gick på bio, men även om filmen var bra så var den inte jättebra, men nu har jag sett den i alla fall. Vi hyrde också en film som S kunde titta på; "Dr Dolittle 3", men jag tycker nog att de två första filmerna är bättre. Men så är det ju för det mesta.
Kommande helg är jag också ledig, får se vad vi hittar på då... 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0