Trettondagsafton

Igår var det trettondagsafton, vilket innebär stor fest i F:s släkt. Det är nämligen så att hans släkt har det som tradition två gånger om året -en gång på sommaren och en gång på vintern- att släkten träffas, äter gott, umgås och leker/spelar. På sommaren är det den "äldre generationen" som håller i festen och på vintern är det "den yngre generationen" som gör det. För mig var det premiär att vara med på sommarfesten förra året och nu blev det premiär för vinterfesten. Denna gång var även S med, vilket hon inte var i somras, så det var ju extra kul för henne.

Vi var tjugo personer allt som allt igår, varav fyra barn (S, M1, M2 och B), två ungdomar (J och D) och sex "äldre" (C1, R1, S2, A-M, G1 och R2) så det var vi övriga (jag, F, K, C2, G2, A-K, J2 och P) som gjorde alla förberedelser. Vi träffades för en tid sedan och planerade menyn samt vad vi skulle roa oss med och fick ihop en väldigt fin trerättersmiddag. Vi skulle träffas på "Olles Gård" där vi hade festen klockan tre på eftermiddagen, men eftersom jag jobbade igår så fick F och S hämta upp mig, så vi var där nästan en timme senare. Men vi hann hjälpa till med en del av maten i alla fall.
Kvällens program såg ut som följer;
Festen började klockan sex på kvällen och när alla hade kommit så fick vi välkomstdrink. Vi vuxna fick mousserande vin som var väldigt gott och barnen fick cider, samt att det fanns lite snacks. Sedan såg vi på en film som G2 hade gjort av bilder han tagit från festen i somras och den filmen var väldigt bra ihopklippt med de olika bilderna och tillhörande musik. Man mindes verkligen hur underbart vi hade det den dagen och det gjorde att man längtade ännu mer till kommande sommar. G2 fick väldigt mycket beröm för den filmen.

Dukat bord


Huvudrätt


Efterrätt

Sedan var det dags för mat och till förrätt blev det snittar med två olika pålägg -väldigt gott! Huvudrätten var grillad
fläskkarré (otroligt mör och god!) med tillhörande persilje- eller vitlökssmör, bakad potatis med kesoröra och en grek-inspirerad sallad (som jag lät vara eftersom jag varken gillar fetaost eller soltorkade tomater). Efterrätten sedan var päronhalvor med ett lock av mandelmassa och nougatsås (yummy!) och slutligen så blev det kaffe med chokladbit.
Det fanns olika drycker att välja mellan under kvällens gång; vin, gin, öl, likör, cider, konjak, mineralvatten och läsk och alla var väldigt nöjda både med mat och dryck och vi hade verkligen jättetrevligt! G2 och A-K hade tagit dit en TV som de ändå skulle slänga och K och C2 hade tagit dit sitt playstationspel så barnen kunde spela om de fick långtråkigt -det blev flitigt använt kan jag säga!

Det vi roade oss med var spelet "Med andra ord" som går till som följer;
Man spelar i lag och i vårt fall delade vi upp oss i tre lag; miniorerna, juniorerna och seniorerna (vi kallade oss inte för det men jag säger så för enkelhetens skull). En person i det lag som börjar tar upp en rund bricka ur en påse och på den brickan står ett ord som lagkamraterna ska gissa. Man får inte säga ordet; istället måste man använda andra ord för att beskriva ordet -därav titeln på spelet. Gissar lagkamraterna rätt får man lägga brickan på en platta och genast ta en ny bricka och sedan ska man försöka hinna med så många ord som möjligt medan sanden i ett timglas rinner ut. När sanden har runnit ut är det nästa lags tur och så håller det på  tills ett lags platta är full med brickor och då har de vunnit. Varken jag eller S hade spelat det spelet förut, men det var väldigt lätt att lära sig och S visade sig vara en naturbegåvning på att beskriva orden -så det blev hon som fick läsa alla orden i minior-laget medan vi turades om i de andra lagen. Det var ett väldigt roligt spel, som lockade till mycket skratt och en del hjärnsläpp emellanåt. Rekommenderas!
Laget som vann blev faktiskt miniorerna medan juniorerna kom på andra plats och seniorerna på tredje. Barnen var väldigt stolta över att de vann, vilket de också förtjänade -de var verkligen duktiga!

Speldags

Sammanfattningsvis så var det en väldigt lyckad fest och nu är vi inbjudna till sommarfesten den fjärde juli -ser jag fram emot! Vi får hoppas på lika fint väder som vi hade förra året.
Jag, F och S fick skjuts hem av K och C2 och vi var hemma vid ettiden på natten -tur att jag skulle jobba kvällen och inte börja förrän klockan tre på eftermiddagen idag. För en stund sedan så promenerade vi bort och hämtade bilen som vi lämnade kvar vid Olles Gård igår -den ska jag ha när jag åker till och från jobbet ikväll. Sedan är jag ledig imorgon, ska bli skönt! 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0