Barbie-utställning

Idag jobbade F för första gången med en av sina nya grabbar (tidigare har han ju bara jobbat med sin systerson) och då passade S och jag på att ta bussen in till Mölndal och museet där för att titta på "Barbie"-utställningen. Barbie firar nämligen 50 år som docka i år, och även om jag inte lekte så jättemycket med Barbie när jag var liten så tyckte jag ändå att det var kul att se utställningen. Barbie har verkligen förändrats under de 50 år som gått sedan hon lanserades i USA -till Sverige kom hon först 1963. S har ett par Barbiedockor, men hon har heller inte lekt särskilt mycket med dem, men tyckte också att utställningen var rolig. Här kommer ett litet bildkollage från utställningen;

Ingången till själva utställningen


Så här såg den första Barbie ut 1959


Massor med olika dockor



Större delen av utställningen


Man kunde köpa speciella Barbie-tavlor till det facila priset av 2.500 kr/styck

När vi sett själva Barbie-utställningen så tog vi en fika i cafét på museet och där fanns också en modell av ett hus från 1930-talet där barnen kunde leka. Väldigt mysigt!
Mölndals museum har också utställningar som finns där hela tiden; gamla möbler och kläder, leksaker och två varianter av gamla klassrum. S var inte intresserad av möblerna, men det andra tittade vi på. Intressant!

Museet ligger fint precis vid Mölndalsån


Gamla leksaker


Hus från 1930-talet. Detta är det enda rummet


Köket

Det blev en bra dag på museet och imorgon ska vi alla tre åka till "Funcity" i Varberg till S stora glädje. Rapport därifrån kommer!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0