A:s inflyttningsfest

Oj, vilken lyckad inflyttningsfest det blev igår! Vi hade så kul den tappra skara som var där -det var länge sedan jag hade så roligt! =)
Jag åkte bussen från Flen till Stigtomta klockan 14 och blev sedan upphämtad i Stigtomta av min kompis R för vidare transport till Tystberga där A bor.
På plats i Tystberga var redan A:s vän H1 som hade kommit redan några dagar tidigare och vi började med att sitta och prata i väntan på övriga gäster -själva festen skulle börja klockan 17.
Dagen till ära hade jag köpt en ny klänning; en som funkar även på andra fester. Jag köper klänningar ytterst sällan -de jag har är flera år gamla- så jag tänkte att det kunde vara dags för en ny.
Hursomhelst; ungefär tjugo minuter innan festen började dök övriga gäster upp; T, M1 och M2 som var inbjudna och så H2 som bjöd in sig själv. Ganska fräckt, egentligen, men det är ju inte lätt att skicka iväg någon som är oinbjuden, så H2 fick stanna kvar trots allt. 

Vi började med att äta god mat; potatissallad (delvis efter mammas recept), skinka, vanlig sallad och baguetter -och till efterrätt blev det sockerkaka och kaffe. Alla hade med sig egen alkohol att dricka och jag hade med mig en flaska vitt vin och två xider mandarin/chili. Jag och A delade på vinet till maten och maten smakade väldigt gott -alla gäster var nöjda. Alla utom jag och A var rökare och försvann iväg från bordet titt som tätt, men på det hela taget hade vi väldigt roligt och trevligt. A blev påverkad av vinet väldigt snabbt -hon tål just ingen alkohol- och jag skojade med henne att hon nog skulle somna på gräsmattan ganska snart. Det skulle dock visa sig att jag hade fel -hon var med halva natten precis som vi andra.

Gästerna

Mellan huvudrätten och varmrätten körde vi "Tvärtomleken" som gick ut på att H1 ställde ett antal frågor (=påståenden) och då skulle vi svara tvärtom. Till exempel kunde en fråga lyda; "Zebran har gröna ränder" och då skulle man svara ja fast det rätta svaret egentligen är nej. A åkte ut först, följd av den ena efter den andra -men vi var tre stycken mot slutet som hängde med riktigt bra. Vinnaren blev i alla fall jag till slut -en rolig lek! =)
Efter maten började en del av gästerna att troppa av; T, M2 och H2, men vi andra blev kvar och fortsatte att ha kul. M1 hämtade sin keyboard och satt och spelade och sjöng för oss, så det var väldigt trevligt. Jag och A gav oss på att dansa tryckare ute på gräsmattan och R filmade oss när vi gjorde det. Han visade oss filmen senare på kvällen, så vi fick oss några goda skratt.

M1 spelar keyboard

Lite senare ville vi spela spel; M1 hade ett schlagerspel som vi körde på H1:s dator. Han spelade musiken till olika schlagerlåtar och så skulle vi komma på titeln på låten, artisten och vilket år den varit med i Melodifestivalen och om ett lag svarade rätt på alla tre frågorna så fick de en följdfråga.
När vi skulle dela in oss i lag så sa jag direkt att A skulle vara med i mitt lag, för hon är en hejare på schlager, så jag visste att vi hade en god chans att vinna då. Jag är väl inte superdålig på schlagerlåtar jag heller, men i jämförelse med A så är jag tämligen kass. *ler*
Det var 40 låtar som M1 spelade, men efter halva tiden fick vi ta en paus så att R och H1 fick gå ut och röka innan de började klättra på väggarna -men det var ett jättekul spel! Jag och A vann ganska stort mot de andra (72-22 om jag minns rätt), men som tur var så var varken R eller H1 några dåliga förlorare. M1 var faktiskt riktigt imponerad över min och A:s vinst -han hade aldrig förut varit med om ett lag som kapat åt sig så mycket poäng. =)

När vi var färdiga med spelet så blev det musik och dans. Först tänkte vi spela CD-skivorna på H1:s dator, men då den varit igång hela dagen var den överhettad och lät ganska konstigt, så H1 stängde av den. Istället använde vi oss av A:s batteridrivna CD-spelare, som faktiskt hade ett riktigt bra ljud trots att den var så liten. Det blev lite blandad musik och jag dansade tryckare både med R och M1 -vilket A också gjorde. H1, däremot, avstod -hon tog en massa kort istället. Får se om de dyker upp på "Facebook"...*ler*

Efter dansen så ville vi spela mer och då blev det det klassiska sällskapsspelet "Trivial Pursuit". Eftersom vi alla var mer eller mindre alkoholpåverkade så bestämde vi oss för att läsa barnfrågorna -och den som avgick med segern var jag! M1 bröt upp en bit in i spelet, men vi andra spelade färdigt, och efter TP följde "Sätt sprätt på en miljon" -ett spel som jag också vann, konstigt nog! Tydligen så var det min spelkväll igår -synd att jag inte hade köpt en trisslott eller något. ;)
När vi spelat färdigt så tog jag på mig att diska upp det porslin vi använt och sedan var det bara att krypa till kojs -klockan var då runt 02.30 på natten. Jag delade säng med R -undrar vad F skulle säga om det? *skrattar* Han hade tagit med sig en uppblåsbar dubbelsäng som också kan användas som soffa, och två sovsäckar. Det var första gången sedan barnsben som jag sov i en sovsäck, så jag hade vissa bekymmer med att krypa ner i den till de andras förnöjsamhet, men till sist kom jag i alla fall ner. Jag sov väl hyfsat, men det är ju alltid svårt att sova på ett nytt ställe första natten -tycker jag i alla fall. Men det var en käck dubbelsäng -en sådan borde nog jag och F också införskaffa. Bra att ha om vi skulle få fler nattgäster.

Klockorna var ställda på 10.30 på söndagsförmiddagen eftersom A och H1 skulle till Stockholm, men vi började med att åka till Trosa i R:s bil en stund efter frukost. A och H1 skulle ta bussen därifrån till Södertälje och sedan ta pendeln till Stockholm, men vi hann ta en fika på ett mysigt café innan deras buss gick. Trosa är överhuvudtaget en väldigt fin

Fika i Trosa

gammaldags småstad, så jag tog en hel del bilder därifrån. Jag och R stannade kvar i Trosa efter att A och H1 åkt iväg; vi satt en stund i solen nere i gästhamnen och sedan tog vi en promenad längsmed Trosaån. Att se alla båtarna fick mig att längta till Göteborg och havet, men det får vänta ytterligare några dagar. Fick i alla fall sms från F förut idag om att han målat färdigt inne i båten och skulle ta dit dynorna (masten fick han på i fredags), så det lutar ju åt att vi kan åka ut en tur på havet när vi kommer hem -om det fina vädret håller i sig vill säga.

Promenadvägen i Trosa gästhamn

Vid 14-tiden lämnade i alla fall jag och R Trosa då R skulle köra "hem" mig till Flen, och vi tog vägen över Gnesta via Sparreholm (där jag bodde förr om åren); en trevlig tur genom Sörmlands vackra landskap. Under vägen fick jag sms av min syster J (som anlände till Flen igår kväll) om vart jag tagit vägen och jag skojade om att jag blivit kidnappad av min älskare. ;)

Slutligen var vi i alla fall framme i Flen och då fick jag träffa både J med lilla M och mammas väninna C, och mamma höll på med maten eftersom min mormor och min morbror H skulle komma över och äta. Plötsligt kom jag på att jag glömt min kamera i R:s bil, så det var bara att ringa honom på mobilen och höra om han kunde tänka sig att vända om och komma tillbaka med den. Som tur var var han bara tio minuter härifrån, så han kom tillbaka med kameran. Så är det när man har varit på fest och inte har huvudet med sig ordentligt... *skrattar*

Lilla M har vuxit till sig

Sedan kom i alla fall mormor och H och vi åt kassler, sallad och mammas goda potatisgratäng. Varför är det alltid så att mammas mat smakar bäst? Min egen potatisgratäng blir inte alls lika god! Det blev även köpt princesstårta till efterrätt och sedan åkte mormor, H och C iväg igen. Jag, J, M och S promenerade ner till badet som ligger alldeles i närheten av mammas bostad och jag tog mig sommarens första dopp! Det var nog åratal sedan jag badade så tidigt som i slutet av juni, men det var väldigt uppfriskande!

Imorgon är en mellandag då jag inte har planerat någonting, så vi får väl se vad det blir. Troligtvis blir det i alla fall Strängnäs tisdag eller onsdag för att hälsa på min barndomsväninna N med familj som bor där. Hoppas jag kan få låna mammas och K:s bil, för att åka buss eller tåg är ingen hit -och dessutom dyrt...



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0