Nu är det klippt...

...S tungband, alltså! ;) Först hade hon fått tid för det i slutet av augusti, men då det visade sig att hennes teaterskola började samma dag (och nästan samma tid som hon skulle vara hos tandläkaren) ändrade jag tiden, och istället åkte vi dit idag. Vi hade fått en tid redan 8.30 i morse och eftersom jag ändå var ledig från jobbet så följde jag med så att F fick lite sovmorgon.

S har varit ganska nervös över det här med tungbandet och pratat om det och oroat sig för det långt innan det var dags för oss att besöka tandläkaren. Hon har dock fått uppmuntrande ord både från släkt och vänner och idag tog hon dessutom med sig ett av sina favoritgosedjur plus att hon höll mig i handen under ingreppet, så allt gick bra! Tandläkarna pratade med henne hela tiden och berättade vad de skulle göra, och det gick till så här;
Först satte de en bedövande salva vid tungbandet, sedan tog de en bedövningsspruta som de stack in på några utvalda ställen vid tungan. Så fick hon skölja lite och sedan gjorde de själva ingreppet. Jag hade föreställt mig att de bara skulle knipsa lite och sedan skulle det vara klart, men de skar istället bort tungbandet, vilket ledde till att S fick ett sår under själva tungan, vilket syddes igen med två eller tre dubbelstygn. Tandläkaren sa sedan att hon sällan sett ett såpass stramt tungband som S', men S fick en massa beröm för att hon varit så duktig och fick faktiskt välja två leksaker ur lådan istället för en. Om en vecka ska stygnen tas bort.

Först hade vi tänkt att S skulle gå i skolan efter "operationen", men tandläkaren rekommenderade att hon skulle få vara hemma ett par timmar i alla fall, och så blev det. Men när bedövningen sedan släppte fick S väldigt ont, så vi bestämde att hon fick stanna hemma från skolan hela dagen istället. Under eftermiddagen ska vi åka till Frölunda torg och där ska S få välja en present eftersom hon var så duktig idag. :) Och hon får välja en lite dyrare present idag eftersom hon dessutom har namnsdag imorgon. Får se vad det blir!
aja
2010-09-15 @ 12:25:03

Va bra att det gick bra :-) jag höll tummen hårt kram

Mamma J
2010-09-15 @ 23:41:56
URL: http://mammanj.blogspot.com

Skönt att det gick bra!



Av ren nyfikenhet måste jag ju bara få fråga varför hon behövde göra operationen? Är själva "åkomman" besvärande? Ger det problem med uttal av något eller liknande?




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0