#Blogg24, dag 17; Risgrynsgröt

Följande text är hämtad från Wikipedia...
 
"Risgrynsgröt är en traditionell julrätt, men äts året om. Gröten äts oftast med kanel, socker, och med mjölk men också med sirap, smör, sylt eller saftsås. Ibland lägger man en skalad mandel i gröten och enligt folktron blir den som får mandeln gift följande år. I Skåne, Danmark, Norge och Island är det vanligt att den som får mandeln erhåller en så kallad mandelgåva. I delar av Sverige förekom det under främst slutet av 1800-talet och under 1920- och 1930-talet så kallade grötdockor. Dessa små dockor var några enstaka centimeter långa, vanligtvis tillverkade av porslin, och lades i gröten som gåva eller istället för mandel.

 

På julaftonskvällen bör enligt folktron en tallrik risgrynsgröt med en klick smör i sättas ut till gårdstomten för att hålla denne på gott humör. Underlät man detta kunde det hända att tomten hämnades, kanske genom att se till att bondens kor gick i sin.

 

Det var först under 1800-talet som det blev vanligt att koka julgröten på risgryn. Tidigare användes korn- eller rågmjöl. För att göra gröten extra god och smakrik tillsattes grädde, ägg och smör, om man hade råd."

 

Bild från nätet
 
Här hemma har vi som tradition att äta risgrynsgröt till frukost varje adventssöndag samt på julafton -och ibland kan det även bli på juldagen och annandagen. Vi brukar köpa de färdiga "korvarna" -den gröten är faktiskt jättegod- men det har också hänt att jag kokat egen risgrynsgröt. Den är också god, men den tar ganska lång tid att göra, och har man inte tid/lust att stå med det så är den färdiga risgrynsgröten absolut att föredra! :)
 
Vi har inte som tradition att lägga mandel i gröten, men gör jag den själv brukar jag ha i några kanelstänger. Annars kör jag med malen kanel. Tidigare år har jag blandat kanel och socker, men jag tycker att den färdiga gröten är söt i sig, så det behövs inget extra socker. I år har jag dessutom ätit den utan mjölk...
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0