#Blogg24, dag 23; Jultårta

Egentligen är denna utmaning redan slut, men eftersom jag fick tidsbrist hann jag inte få ut de två sista inläggen i tid. Men jag vill ändå fullfölja utmaningen, även om det blir en dag försent.
 
Detta inlägg skulle alltså ha publicerats i förrgår och det handlar om en jultårta jag gjort. Idag ska vi till min syster med familj och fira juldagen och redan i november hade jag bestämt mig för att göra en tårta till fikat. Tårtan var tänkt att vara färdig den 23:e, men jag hann inte, tyvärr. Men idag -när vi ska äta den- blev den klar och det är ju huvudsaken! :)
 
Jultårtan
 
Jag använde köpta bottnar till denna tårta och första fyllningen var jordgubbsmousse. För att göra jordgubbsmousse behöver du;
 
225 g frysta jordgubbar
1 dl socker
4 gelatinblad
3 dl vispgrädde
 
Lägg gelatinbladen i blöt i ca 5 minuter och koka under tiden upp jordgubbar och socker, och lått puttra några minuter.
Ta kastrullen från platan och häll blandningen i en mixer, mixa till en slät puré. Lägg i gelatinbladen och rör om tills de smält, låt purén svalna i kylen tills den är nästan helt kall.
Vispa grädden och vänd ner den kylda jordgubbspurén i grädden, låt svalna i kyl några timmar. Bre ut purén på tårtbottnen.
 
Andra fyllningen var chokladmousse och jag valde en ljus choklad med hasselnöt för ändamålet...
 
ca 180 g choklad
3 dl vispgrädde
 
Värm grädden (inte koka!) och lägg i chokladen i bitar. Rör om tills chokladen smält ner och låt sedan svalna i kyl över natten. Vispa som vanlig grädde och bre ut på tårtbotten.
 
Sedan måste tårtan spacklas och jag väljer alltid smörkräm.
 
115 g flytande margarin
2,5 dl florsocker
2 tsk kokhett vatten
 
Blanda alla ingredienser och rör till en slät smet, bre ut den över hela tårtan.
 
Med smörkräm
 
Jag täckte tårtan med svart marsipan och alla dekorationer är gjorda av SP (sockerpasta). Nu är det bara att hoppas att den kommer att smaka gott! :)
 
Klockor runtom tårtan, fast de var lite stora
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0