Regnbågsparaden

Den gångna helgen har det varit "West Pride"-festival här i Göteborg, och igår avslutades festligheterna med en parad inne i centrum.
Pridefestivalen har funnits här i Göteborg några år nu och jag har tänkt att det skulle vara kul att ta del av den, men av olika anledningar har det inte varit möjligt. Men igår åkte jag, stora S och min systerdotter M in för att gå med i paraden. Eller rättare sagt; från början hade jag bara tänkt att stå och titta på och ta en massa foton, men barnen ville gärna gå med i paraden -och då blev det så!
 
Det var uppskattningsvis runt 20.000 personer som gick med i paraden och vi samlades på Götaplatsen i god tid innan avgång. De som var ansvariga för West Pride (styrelsen) presenterade sig, och de presenterade även alla föreningar som gick med i tåget -vilket tog sin lilla tid. Vi som inte hör till någon förening fick gå efter de i styrelsen istället.
 
Det var hög stämning, viftande flaggor, utklädda, uppklädda och målade människor -och de var i alla åldrar från spädbarn till gamla. Riktigt roligt, faktiskt! Det var en ganska lång promenad och längsmed hela vägen stod det människor som tittade på och fotade. Undrar hur många bilder jag, stora S och M fastnade på.. ;)
Stora S är väldigt engagerad i HBTQ-frågor och var nästan lyrisk när hon gick i paraden, så hon vill vara med nästa år igen!
 
Samling på Götaplatsen där styrelsen för West Pride presenterade sig
 
Mycket folk -både föreningar och privatpersoner
 
 
Vi på plats i "vår" rad i väntan på avfärd
 
Jubel när det var dags att börja gå
 
Paraden
 
 
När vi gått färdigt tittade vi lite på paraden. Där fanns bland annat ett karnevalståg och en rugbyförening
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0