Dagstur till Frederikshavn

I fredags tog jag och min syster J en dagstur till Frederikshavn. Först och främst för att få lite systertid, men också för att det kändes som en bra avrundning på hennes semester -i måndags började hon nämligen jobba igen.
Dagsturen kostade bara 114 kr/person, så det var ju inga summor att tala om. Däremot får man ju lägga lite mer pengar på själva vistelsen; mat, dryck, någon aktivitet och om man ska köpa några presenter till barnen. Jag hade med mig 1000 DKK och när jag kom hem hade jag 200 DKK kvar, vilket är helt okej! :)
 
Vi åkte med "Stena Danica" redan kl.8 på morgonen, så det blev tidigt upp. Vi träffades på Stenaterminalen ca 7.15, och då hade J redan checkat in eftersom hon kom tidigare. En halvtimma senare var vi ombord och satte oss i cafét då J ville äta frukost. Själv hade jag ätit frukost innan jag åkte hemifrån, så jag klarade mig.
 
Det var en hel del folk ombord och flertalet av dem stod i kön för brunchen som man kunde beställa extra om man ville, men vi ville äta i Frederikshavn istället. Så när J fått sig lite till livs gick vi ut på däck för att se när färjan lämnade Göteborg, och sedan tog vi en sväng genom själva båten, kollade in taxfreen lite snabbt.
 
Eftersom resvägen till Frederikshavn bara tar lite mer än tre timmar är det en liten båt, och det finns inte så jättemycket att göra ombord, så vi visste inte riktigt hur vi skulle få tiden att gå. Men av en slump såg vi att de visade film ombord -"Alice i Spegellandet"- och trots att klockan var några minuter över starttiden för filmen, fick vi köpa biljetter och gå och titta på den. Det var en riktigt bra film, både rolig och spännande, och den höll på i ett par timmar. Så när den var slut var det bara runt 20 minuter kvar innan vi skulle lägga till i Frederikshavn -perfekt! :)
 
Jag och syster J
 
Vi lämnar Göteborg
 
 
Vi såg denna film
 
Enligt väderprognosen skulle det bli regn i Frederikshavn på eftermiddagen, och när vi anlände var det visserligen molnigt, men solen tittade ändå fram och det var hyfsat varmt. När vi kom hade butikerna öppnat, men gatorna var nästan tomma. Eftersom vi var hungriga letade vi efter ett ställe där vi kunde äta lunch, och vi hittade mysiga "Hyttefadet" som precis hade öppnat, så vi var de enda gästerna. Medan vi satt där kom det dock lite fler gäster, och maten var jättegod. Jag åt baconlindad kycklingfilé med pommes medan J valde pasta.
 
När vi ätit gick vi runt för att utforska staden, och då hade gatorna vaknat till liv och det var folk i rörelse. Vi gick runt i flera timmar och tittade, och längsta promenaden blev till "Palmestranden", som är en fantastisk tropical beach med fin vit sand, klart och långgrunt vatten och palmer. Det var dock inte mycket folk där eftersom det var molnigt och inte särskilt lockande att bada, men vattnet var skönt i alla fall när vi vadade i det. Sedan satt vi ute på en pir en stund innan vi lämnade stranden och kom till en fin gästhamn med något som påminde om sjöbodar, där vi tog ett glas vin.
 
Tomma gator när vi anlände till Frederikshavn
 
Här åt vi lunch
 
 
Lite mer folk i farten efter lunch
 
Vackra byggnader
 
 
Fint
 
 
Även de lite mer slitna delarna av Frederikshavn har sin charm
 
Vackert
 
Fina byggnader
 
 
"Krudtårnet" var öppet, men vi gick aldrig in
 
"Palmestranden"
 
 
Palmestranden
 
 
Klart vatten
 
Vi gick ut på en av pirerna
 
Gästhamn med en variant av sjöbodar
 
Varsitt glas vin
 
När vi druckit ur vinet var det dags att promenera tillbaka till centrum. När vi gick till Palmestranden gick vi bilvägen, men tillbaka gick vi promenadvägen bredvid havet -som var mycket trevligare! På vägen passerade vi förbi en gammal skans, där det enda som återstod var en grund, övervuxen med gräs. För att visa att det är en skans hade de ställt upp två kanoner där.
 
Tillbaka i Frederikshavns centrum var det dags att tänka på middag. Affärerna började redan stänga fast klockan bara var 17.30, men det fanns ju flera matställen öppna, förstås. Det tog dock en stund av promenerande innan vi kunde bestämma oss vad vi ville äta, men valet föll slutligen på "California" som -vilket kanske man kan förstå på namnet- var en restaurang, huvudsakligen inriktad på amerikansk mat. Vi åt entrecôte med pommes, vilket smakade bra även om jag hade önskat att köttet var lite kryddigare.
 
När vi ätit färdigt fanns det inte så mycket annat att göra än att checka in för hemresan, även om det var nästan en timma kvar innan färjan skulle avgå. Men alla butiker var ju stängda, så vi blev sittande på stenaterminalen tills de släppte ombord oss. Båten avgick klockan 20 och vi blev sittande i baren, där det faktiskt bjöds på lite underhållning i någon timma av en trubadur som visserligen hade bra låtar, men saknade inlevelse. Vi tog en drink medan han spelade och sedan blev det ett besök i taxfree-shopen. Där fanns det inte särskilt mycket att välja på, så det blev bara lite godis till barnen och några söta små gosedjur. Sedan satte vi oss i baren igen och tog en cider, och pratade tills färjan ankom till Göteborg vid 23.20. Nöjda med vår dagstur skiljdes vi åt, och jag var hemma ungefär vid midnatt.
 
Det utlovade regnet, då? Nej, det uteblev faktiskt! :)
 
Vi tog promenadvägen vid havet tillbaka till centrum
 
 
En gammal skans
 
 
På jakt efter ett matställe i en närmast öde stad
 
Middagsdags
 
 
Lite underhållning på båten tillbaka till Göteborg
 
Vi avrundade kvällen med lite att dricka
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0