Melodifestivalen, delfinal 1

Igår gick första delfinalen av "Melodifestivalen" av stapeln, och i premiärprogrammet -som sändes härifrån Göteborg- var det bara 6 bidrag som tävlade om två platser i finalen och två platser i "Andra Chansen". Detta berodde på att en av kvällens låtar diskvalificerades på grund av att den redan spelats offentligt. Visserligen med engelsk text (den skulle ha framförts på svenska), men sådana är reglerna, Låten ifråga hette "Himmel för två" och framfördes av Anna Book. Hon fick ändå sjunga den ikväll, och hade hon fått tävla med den hade jag gett den en fjärdeplats, för den var bra och väldigt "schlageraktig" som låtarna var förr i tiden. Men istället ser min lista ut som följer...
 
1. Albin & Mattias; "Rik". En riktigt svängig och bra låt -delvis med rapinslag. Jag tyckte den förtjänade en finalplats, men den gick till Andra Chansen istället.
 
2. Robin Bengtsson; "Constellation prize". En gammal IDOL-deltagare som jag aldrig hade hört talas om, men låten var riktigt bra! Gick till final.
 
3. Ace Wilder; "Don't worry". Comeback för Ace som tävlade för två år sedan och nästan tog hem hela rubbet. Låten hon framförde då var riktigt bra! Denna kom inte upp i riktigt samma klass, men gick ändå direkt till finalen.
 
4. Mimmi Werner; "Ain't no good". Ännu en artist som är helt okänd för mig och hon sjöng en låt med lite country-inslag. Inget fel på låten, men hennes röst var något svag. Jag tyckte att hon förtjänade en plats i Andra Chansen, men istället åkte hon ut.
 
5. Samir & Viktor; "Bada nakna". Denna duo blev rikskänd när de deltog i Melodifestivalen förra året och låten blev en riktig sommarplåga sedan. Den var ändå bra medan jag inte riktigt gillade årets bidrag. Men tittarna gav den en Andra Chansen-plats.
 
6. Pernilla Andersson; "Mitt guld". Även Pernilla var med i Mello för ett par år sedan och då -som nu- bidrog hon med en ganska lugn låt, mer som en visa. Det gick inte bra då och det gick inte bra nu heller. Hon åkte ut redan efter första omröstningen.
 
Mina favoriter ikväll; Albin & Mattias
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0