Årets nionde tårta!

Igår hade vi 4-årskalas för lilla S -och naturligtvis fick han tårta! Jag frågade honom tidigare i år om han ville ha en pirat- eller en spidermantårta på sitt kalas, och då svarade han spiderman -och så blev det! :) Först hade jag tänkt göra ett Spidermanansikte på tårtan, men sedan hittade jag en så snygg oblatbild på Spiderman, så jag bestämde mig för att använda den istället. Det är första gången jag använt en oblatbild, och tårtan blev riktigt fin!
 
Sonens Spidermantårta
 
Som vanligt så använde jag mig av 3-lika-receptet när jag gjorde bottnarna, och den blev såpass hög denna gång att jag kunde dela den i fyra delar, och alltså ha tre lager fyllning. Eftersom Spiderman är röd och blå, ville jag att fyllningen skulle vara det också, så det blev två lager blåbärsmousse och ett lager hallonmousse -och jag kan ärligt säga att jag fick till fyllningen riktigt bra! När jag skar i tårtan såg man lagren tydligt, så det var jag jättenöjd med. Dessutom smakade den gott. :)
 
TÅRTBOTTEN 3-LIKA
 
3 lika stora glas
ägg
socker
mjöl
potatismjöl
bakpulver
 
Smörj en springform och täck kanten med bakplåtspapper då botten blir hög. Bröa med ex.vis ströbröd.
 
Knäck äggen i det första glaset (till en form på 24 cm behövs 8 ägg).
Mät upp lika mycket socker i det andra glaset.
Mät upp lika mycket mjöl och potatismjöl (50/50) i det tredje glaset.
Vispa ägg och socker riktigt pösigt i en skål. Tillsätt  mjölblandningen och sedan bakpulver (till 8 ägg behövs 3 tsk), blanda väl.
Häll smeten i formen och grädda längst ner i ugnen på 175 grader i ca 50 minuter. Öppna inte ugnen under de första 20 minuterna, för då kan botten sjunka ihop!
Använd sticka för att se om botten är torr och när botten är klar vänder du den upp och ner på bakplåtspapper eller bakduk. Låt svalna under bakduk.
 
3 lager fyllning
 
BLÅBÄRSMOUSSE (räcker till ett lager fyllning till en tårta på 24 cm i diameter)
 
4 gelatinblad
250 g blåbär (jag använde frysta)
3/4 dl socker
3 dl vispgrädde
 
Tina blåbären (om de är frysta). Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter.
Kör blåbären i mixer till en puré och koka sedan purén med socker några minuter i en kastrull.
Ta upp gelatinbladen och krama ur vattnet, lägg dem i kastrullen och rör om tills de smält.Ställ åt sidan och låt svalna.
Vispa grädden fast och rör sedan ner blåbärspurén. Blanda väl och låt stå i kyl minst en timma innan du lägger moussen på tårtbotten.
 
HALLONMOUSSE
 
225 g hallon (frysta)
4 gelatinblad
1 dl kvarg naturell
1 dl socker
3 dl vispgrädde
 
Tina hallonen. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 minuter.
Kör hallonen i mixer till en puré och koka sedan purén med socker några minuter i en kastrull.
Ta upp gelatinbladen och krama ur vattnet, lägg dem i kastrullen och rör om tills de smält. Tillsätt kvargen och rör om väl, ställ åt sidan och låt svalna.
Vispa grädden fast och rör sedan ner hallonpurén. Blanda väl och låt stå i kyl minst en timma innan du lägger moussen på tårtbottnen.
 
Jag spacklade tårtan med vispad grädde och täckte den med röd marsipan och oblatbilden, och så spritsade jag lite frosting runt själva bilden för att det skulle se snyggare ut. Denna tårta är faktiskt en av de tårtor jag gjort i år som jag är mest nöjd med! :)
 
Spacklad med vispad grädde
 
Täckt med marsipan och spritsad med frosting
 
FROSTING
 
60 g flytande margarin
5 dl florsocker
100 g färskost
 
Vispa samman margarin och florsocker och vispa sedan ner färskosten. Klart!
 
Just nu vet jag inte riktigt när jag kommer att göra nästa tårta. Jag har en planerad i slutet av september, men man vet aldrig om det kommer att dyka upp någon annan tårta innan dess... :)
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0