4-årskontroll

Idag var det dags för 4-årskontroll för lilla S. Han blir inte fyra förrän i juli, men det är ju mitt i semesterperioden, så BVC ville göra kontrollen innan dess.
 
De kollade givetvis längd och vikt, och i dagsläget är han 109 cm lång och väger 19 kg, vilket innebär att han faktiskt nästan ligger lite över medelkurvan nu, så det var sköterskan väldigt nöjd med. :)
 
Det blev även synkontroll; lilla S fick titta på en tavla med bokstäver och så pekade sköterskan -M som hon heter- på en av bokstäverna (de var i olika storlekar) och så fick lilla S peka på samma bokstav på en liten träskiva som han höll i knät. Först fick han titta med båda ögonen, sedan fick jag hålla för först det ena och sedan det andra så han tittade med bara ett öga. Det gick väl ganska bra, men lilla S var lite okoncentrerad emellanåt och pekade bara på vilken bokstav som helst. Han blev med knapp nöd godkänd, så BVC kommer att kolla hans syn en gång till innan han börjar skolan. Hade han haft alla rätt hade det inte behövts.
 
Lilla S fick också titta på andra bilder i en BAMSE-tidning där han fick tala om vad de gjorde på bilderna, och det klarade han utan problem. Han kan ju även färgerna och kan räkna till 10, vilket han gjorde helt spontant utan att det egentligen var en del av undersökningen. :)
 
Det som M inte var riktigt nöjd med var att lilla S skulle gå "balansgång" på ett streck på golvet, vilket han inte var ett dugg intresserad av. Hon frågade om han brukar gå balansgång när vi är ute, och det gör han ju om man håller honom i handen, men inte på egen hand. Sedan kunde han inte rita ögon och ben på en cirkel som M ritade och som skulle föreställa ett huvud, och han kunde heller inte rita ett kors. Det har vi ju sett här hemma de få gånger han vill rita; han ritar bara klotter och försöker aldrig rita några figurer, så där visste jag redan att han inte skulle bli godkänd.
 
M frågade om hans finmotorik; om han brukar bygga med lego och om han kan trä pärlor på en tråd. Lego bygger han ju med ibland, men "pärlat" -som man kallar det- har han aldrig gjort här hemma och han har heller inte haft med sig något sådant från förskolan, så just det vet jag faktiskt inte om han kan. Vi ska ha möte på förskolan här i veckan, så dår ska jag höra mig för om han pärlar något där.
 
Summan av kardemumman blev i alla fall att BVC vill göra en ny kontroll i augusti och se om lilla S kan göra de saker som fallerade idag, och jag tänker att vi får försöka öva lite med honom här under sommaren. Kanske sitta med honom och pärla och/eller rita, och öva på balansgång när vi är ute. Jag ska höra om de på förskolan också kan hjälpa till med de bitarna, så kanske resultatet blir bättre vid nästa BVC-kontroll...
 
Charmtrollet
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0