Bok 34; En bok baserad på en TV-serie (eller som blev en TV-serie)

Till detta tema valde jag "Saltön" av Viveca Lärn. Det finns ju en väldigt populär TV-serie som bygger på dessa böcker -en TV-serie som jag dock inte har sett. Efter att ha läst denna bok -som är en samlingsvolym som innehåller de två första böckerna i serien- skulle jag dock kunna tänka mig att se den, för boken var bättre än jag trodde! Det är ingen spänningsroman eller deckare, ingen fantasy eller science-fiction och heller ingen kärleksroman. Det är en helt vanlig vardagsroman med helt vanliga människor och deras vardagsliv. Inte alls min typ av genre trodde jag, men jag måste säga att karaktärerna och handlingen ändå var väldigt fängslande. Jag kommer faktiskt att läsa de övriga böckerna i serien också! :)
 
Bok 34
 
Titel; Saltön
Författare; Viveca Lärn
Skriven; 1999-2000
Denna upplaga utgiven; 2005
Förlag; Wahlström&Widstrand
 
Om författaren; Viveca Lärn, född 6 april 1944 i Göteborg, är en svensk författare och journalist. Hon har skrivit ett 40-tal barnböcker samt på senare år även romaner för vuxna. Flera av vuxenböckerna har bildat grund för TV-serien Saltön. Efter studentexamen i Göteborg 1963 kom hon till Göteborgs-Posten där hon var medarbetare 1963–1965 och fortsatte på Göteborgs-Tidningen 1965–1969. Hon var sedan anställd hos Göteborgs stad 1969–1970 innan hon kom till Aftonbladet där hon var journalist 1970–1980. Hon var sedan verksam vid Sveriges Television 1980–1983.
 

År 1983 blev Viveca Lärn författare på heltid efter debuten 1975. 1979 års Monstret i skåpet blev inledningen till en framgångsrik bokserie om Mimmi och hennes kompisar Roberta Karlsson och Eddie. Eddie fick senare även en egen bokserie. Hennes böcker har översatts till tio olika språk.

 

Sedan 1990-talet har hon också skrivit flera uppskattade vuxenromaner. 

 

Hon har även skrivit sångtexter (bland annat för Sonya Hedenbratt) samt drama för radio och TV (bland annat 1994 års julkalender Håll huvet kallt).
 
(fakta från Wikipedia)
 
Hela bokutmaningslistan hittar du HÄR!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0