Årets tjugotredje utlästa bok

Häromdagen läste jag ut den första boken i en ganska ny "feel good" deckarserie -nämligen denna;
 
 
Baksidestext; "Tidigt en morgon tjuvspelar de gamla vännerna Egon och Ragnar tillsammans med systrarna Elisabeth och Märta på Falsterbo golfbana. Det ser ut att bli en fantastisk sommardag men golfrundan avbryts tvärt när vännerna gör en fasansfull upptäckt; I bunkern på hål två ligger golfklubbens ordförande Sven Silfverstolpe död!
 
Stor förvirring utbryter och Egon och Ragnar gör vad de kan för att bringa ordning i kaoset. För att dölja sin inblandning i Silfverstolpes död baxar de in honom i golfbilen och kör mot klubbhuset.
Men ingenting går som planerat och snart har de satt igång en händelseutveckling som är omöjlig att stoppa. Och det här är bara starten på en ovanlig sommar under Falsterbonäsets soliga himmel."
 
Förlag; Pocketförlaget
Utgivningsår; 2015
Genre; Deckare
 
Att jag överhuvudtaget fick vetskap om denna serie beror på att jag såg reklam för den i mitt Instagram-flöde -innan dess hade jag aldrig hört talas om denna deckarserie i så kallad feelgood-genren...
 
Några äldre vänner är ute och spelar golf. En av dem slår iväg en golfboll riktigt långt och när de väl hittar bollen igen ligger den alldeles bredvid en död människa -närmare bestämt ordföranden för golfklubben. Vännerna tror att de har dödat honom med golfbollen och diskussion uppstår om huruvida de ska ringa polisen eller ej. Slutligen enas de om att ringa den ene mannens brorson Fredrik, som är en utbränd åklagare, och då Fredrik är väldigt fäst vid sin farbror gör han vad han kan för att hjälpa honom och hans vänner. De gamla vännerna beslutar sig dock för att ta saken i egna händer i slutändan, vilket leder till en serie av oväntade -och ibland ganska dråpliga- händelser som inte lämnar varken poliser eller bekantskapskrets oberörd...
 
Denna bok är ingen vanlig deckare med hårdkokta poliser med trassligt privatliv som ska lösa ett knepigt fall. Istället handlar boken om vanliga människor, poliser som är långt ifrån ofelbara och en utredning som ständigt bjuder på oförklarliga överraskningar. Det är en ganska lättsam berättelse med glimten i ögat som leder till en del skratt, och även om jag föredrar de mer "vanliga" deckarna, så är denna bok helt okej. Troligtvis kommer jag även att läsa de två övriga delarna som hittills kommit ut...
 
Betyg; 2 av 5.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0