Årets första utlästa bok

Förra året hoppade jag ju på en utmaning där man skulle läsa böcker efter en färdig lista, närmare bestämt skulle man läsa ett 50-tal olika böcker under året. Det gick bra precis i början, men snart så upptäckte jag att jag inte klarade målet att läsa ungefär en bok i veckan på grund av att jag inte har så mycket lästid eftersom det är så mycket annat jag måste/vill göra. Så jag lade ner det projektet.
 
Men detta år har jag tänkt att jag ändå skulle vilja skriva upp hur måmnga böcker jag hinner läsa, vad de heter och så -om inte annat så för att komma ihåg vilka böcker jag läst. Det glömmer jag nämligen ibland och så kommer jag hem med böcker som jag en bit in i boken upptäcker att jag visst har läst. Självklart finns det vissa böcker som tål att läsas flera gånger, men de allra flesta räcker det med att man läser en gång. Och då är det ju som sagt bra att ha en lista på vilka man har läst!
 
Jag vill heller inte känna mig stressad över att jag måste "hinna läsa" inom en viss tid, för de enda gångerna jag egentligen har tid att läsa är när jag sitter på spårvagnen till och från jobbet samt under min lunchrast -och då tar det ju ett tag att läsa ut en bok. Men den 4 januari läste jag i alla fall ut den första boken för året, nämligen denna;
 
 
Baksidestext; "Sommaren 1970 försvinner en liten pojke från Kristinebergs tunnelbanestation i Stockholm. En främmande kvinna tar honom vid handen och går därifrån, och han är borta. Många år senare försvinner också pojkens bror, Joel Klingberg. Hans fru vänder sig till Danny Katz, makens gamla vän från försvarets tolkskola, ett språkgeni med solkig bakgrund, och ber honom om hjälp. Katz går motvilligt med på att börja leta, och upptäcker snart att det finns fler hemligheter i den mäktiga familjen Klingberg. Hans sökande blir också en kamp för överlevnad."
 
Förlag; Bonnier Pocket
Utgivningsår; 2013
Genre; Thriller
 
Denna bok var spännande redan från början, så jag kom snabbt in i den. Jag gillar att huvudpersonen för omväxlings skull inte är en desillusionerad polis med trassligt privatliv, utan en man vars liv till största delen bestått av drogmissbruk och en hänsynslöshet gentemot andra människor. Detta gör att han har en hel del kontakter i "undre världen", vilket visar sig bli till stor nytta när han dras in i detta fall. Hans sökande leder honom både till voodoo-magi och fruktansvärda experiment. Trots det blev jag ändå lite besviken i slutet.
 
Betyg; 3 av 5.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0