Dagis över dagen

Under juli månad är de flesta förskolor och fritids stängda, vilket var anledningen till att jag lade min semester just de veckorna. Trots att jag arbetar på sjukhuset så kunde jag som ekonomibiträde lägga min sommarsemester som jag ville medan övrig personal (sjuksköterskor, undersköterskor och läkarsekreterare) inte alls har samma möjligheter -där är det verksamheten som styr. Eftersom min syster jobbar som läkarsekreterare på en vårdcentral så gäller dessa regler även för henne, så hon kunde bara ta semester två av de veckor när barnomsorgen har stängt. R hade bara semester första veckan, sedan började han jobba igen och då han delar ut tidningar nattetid så innebär det att han behöver sova på dagen. Vilket inte är så lätt när man har två skollediga barn hemma.
 
Och det är där som jag kommer in i bilden eftersom jag fortfarande har semester. Därför fick mina systerdöttrar sova över här söndag till måndag så att R kunde sova, och i onsdags lämnade J dem hos oss på morgonen innan hon åkte till jobbet av samma anledning. Det blev alltså dagis över dagen här hemma! ;)
Vad hittar man då på med fyra rastlösa barn? I och för sig kan de leka ganska bra tillsammans -åtminstone stundtals- men efter lunch bestämde vi oss i alla fall för att gå ut eftersom vädret var rätt skönt. Det blev barnens favoritlekplats till att börja med; lekplatsen på förskolan som ligger alldeles i närheten. Så fort den är stängd och barnen är ute så går de gärna till den, jag vet egentligen inte varför just den tilltalar dem så mycket... Men vi gick också till en av lekplatserna i vårt bostadsområde, så det blev lite utevistelse i alla fall!
 
Förskolans lekplats
 
 
Förskolans lekplats
 
Vid den ena av våra lekplatser i bostadsområdet kan man plocka och äta vinbär
 
Lilla S favoritplats på just denna lekplats
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0