Min födelsedagstårta

I augusti var det jag själv som fyllde år, men inte heller den tårtan har jag skrivit något om här i bloggen. Även det blev en gräddtårta -precis som i midsomras- och om jag minns rätt så fyllde jag den med hallonmousse och blåbärsmousse. Jag hade dock inget kalas hemma -jag fyllde ju inte jämnt- så det blev "bara" en tårta som jag bjöd på på jobbet! :)
 
God gräddtårta, dekorerad med färska bär och silverkulor
 
BLÅBÄRSMOUSSE (1-2 lager)
 

4 gelatinblad
250 g blåbär (jag använde frysta)
3/4 dl socker
3 dl vispgrädde


Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Tina blåbären (om de är frysta) och mosa dem sedan med stavmixer till en puré. Lägg blåbärspuré och socker i en kastrull och låt det småputtra i några minuter.  Ta upp gelatinbladen ur vattnet och lägg dem i blåbärspurén. Rör om tills gelatinet löst sig. Ställ åt sidan och låt svalna lite.

Under tiden vispar du grädden. Vänd sedan ner blåbärspurén i grädden tills allt är blandat. Nu är moussen färdig, men låt den vila i kylen någon timme så att den stelnar till lite.

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0