Ragnhildsholm och Kippholmen

Igår gjorde jag och familjen en dagsutflykt till "Ragnhildsholm" och "Kippholmen", båda är tips om besöksmål från boken om utflyktsmål i Göteborgsområdet. I och med det har jag besökt tre av platserna som det berättas om i boken, och när min andra semesteromgång börjar nästnästa vecka hoppas jag att det kan bli några till! :)
 
Ragnhildsholm är en borgruin från mitten av 1200-talet och ligger en bit utanför Kungälv. Den uppfördes av den norske kungen Håkon, för på den tiden tillhörde Bohuslän Norge. Eftersom släktsagan jag skriver på utspelar sig i de trakterna kommer borgen att vara med i någon av böckerna, och då är det extra kul att ha sett platsen med egna ögon!
 
Från borgen trodde jag att det skulle gå att promenera ner till Nordre Älv som går förbi där, men då det var åker- och betesmark överallt omkring borgen fanns det just ingenstans att gå, så det var lite synd. Men istället åkte vi till Kippholmen i Torslanda, och där åt vi lunch och tog en härlig promenad. Vi hade med oss badkläder, men det var lite för dåligt med solsken för att vi skulle känna att vi ville bada även om det fanns en del trevliga små badvikar där...
 
På väg mot borgruinen
 
Ragnhildsholm på avstånd
 
Ruinen på närmare håll
 
 
Borgruinen
 
 
Nordre Älv i bakgrunden
 
Lunch på Kippholmen
 
 
Rätt okej temperatur i vattnet, så hade det varit mer sol hade vi badat
 
Fin fiskebåt
 
Promenad
 
Kippholmen
 
 
Kippholmen
 
 
Vi hittade en liten lekplats
 
 
Trevlig dagsutflykt!
 
 
Tess
2018-07-15 @ 13:24:25
URL: http://highlandertess.blogg.se

Häftig ruin! Kanske var skönt att det var lite molnigt den dagen när vi var ute och gick :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0