Läst; Den vita drottningen

I fredags läste jag ut DEN VITA DROTTNINGEN av Philippa Gregory!
 
 
Inledning; "I skogens mörker hörde den unge riddaren den porlande källan långt innan han kunde se det skimrande månskenet återspeglas i den stilla vattenytan. Han var uppfylld av en längtan efter att få svalka sig och att få släcka törsten, men just som han skulle stiga fram var det något mörkt som rörde sig i vattnet och fick honom att hålla andan. Under vattnet i den skålformiga källan syntes en grönaktig skugga, som påminde om en stor fisk, om en dränkt kropp. Sedan rörde den sig och reste sig och han såg att det var en skrämmande naken, badande kvinna..."
 
Så inleds denna historiska roman som -precis som den röda drottningen jag läste tidigare- handlar om det så kallade "rosornas krig" i England under 1400-talet.
Huvudpersonen i boken heter Elisabet Woodville, som efter att ha blivit änka lyckas fånga kung Edvards hjärta och bli Englands drottning. Hon behärskar viss trolldom, ett arv hon har efter sin mor, och onda tungor menar att hon snärjt kungen med magi och inte av äkta kärlek. Motståndarna till kungen -som vill se en annan kung på Englands tron- försöker därför få äktenskapet ogiltigförklarat och att barnen som Elisabet får är bastarder. Därmed dras Elisabet in i en värld av maktkamp, kärlek och död, och det är en spännande historia som man verkligen dras med i. Jag gillar verkligen historiska romaner!
 
Titel; Den vita drottningen
Författare; Philippa Gregory
Genre; Historisk roman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 514
Utgivningsår denna utgåva; 2011
Förlag; Damm förlag
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0