Läst; Den röda soffan

Inledning; "På en grusväg stod en man och rullade en cigarrett bredvid en motorcykel med grön sidovagn, en jättelik skalbagge, ett sällskap i ensamheten. Mannen och hans maskin, tillsammans. Trots avståndet kände jag igen minsta gest, Gyl brukade också rulla sina cigarretter. Han finfördelade tobaken i handflatan med fingertopparna, lade den i cigarrettpaketet, slickade lite på den förklistrade kanten och förslöt sedan det hela. Jag kände doften av hö och honung, trots att jag stod innanför kupéfönstret och mannen befann sig en bra bit bort. Jag kunde nästan höra tobaken knastra, jag föreställde mig hans flinka fingrar, de mekaniska rörelserna, hur han tänkte på annat. En alldeles egen ritual medan tiden stannar upp."
 
Så inleds denna roman, som var så tunn och lättläst att jag började på den och avslutade den samma dag. Huvudpersonen är en kvinna -Anne- som beger sig till Sibirien för att söka efter en gammal kärlek som hon tappat kontakten med. Hon åker med transsibiriska järnvägen och under resans gång funderar hon över människor hon mött och böcker hon läst och man får följa med i historien genom ett antal tillbakablickar.
 
Denna bok är varken spännande eller rolig, men på något vis fångar mig huvudpersonen och berättelsen ändå, och jag läste ut den snabbt.
 
Titel; Den röda soffan
Författare; Michéle Lesbre
Genre; Roman
Boktyp; Pocket
Antal sidor; 140
Utgivningsår denna utgåva; 2009
Förlag; Sekwa förlag
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0