Läst; Den blå tråden

För några dagar sedan läste jag ut denna bok;
 
 
Inledning; "Sent en kväll i juli 1994 fick Red och Abby Whitshank ett telefonsamtal från sin son Denny. De skulle precis gå och lägga sig. Abby stod framför byrån i sitt röda nattlinne och drog ut hårnålarna en efter en ur sin spretiga sandfärgade hårknut. Red, en mörk magerlagd man i randiga pyjamasbyxor och vit T-tröja, hade just satt sig på sängen för att ta av sig sockorna, så när telefonen ringde på nattygsbordet bredvid honom var det han som svarade.
"Whitshank" sa han. Och sedan; "Men, hallå där."
Abby vände sig från spegeln, fortfarande med båda händerna över huvudet.
"Vad säger du" sa han utan frågetecken.
"Vadå?" sa han. "Men vafan, Denny!"
Abby lät armarna falla.
"Hallå?" sa han. "Vänta. Hallå? Hallå?"
Han var tyst ett ögonblick och sedan lade han på luren.
"Vad?" frågade Abby.
"Säger att han är gay."
"Va?"
"Han sa att han måste tala om något för mig; han är gay."
 
Så börjar denna roman som handlar om en ganska vanlig familj och deras öden och äventyr, vilka utspelar sig från slutet av 50-talet till en bit in på 2000-talet. Här finns allt; familjens svarta får, familjens stolthet, kärlek, vänskap, liv och död. Berättelsen är inte särskilt spännande, men däremot är den fängslande och jag fastnar för de olika personligheterna och deras vardagsliv, toppat med ett stänk av humor.
 
Titel; Den blå tråden
Författare; Anne Tyler
Genre; Roman
Boktyp; Inbunden
Antal sidor; 418
Utgivningsår denna utgåva; 2015
Förlag; Massolit Förlag
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0