Mina filmår 1973-2011;1975

Dags för ännu en skräckfilm i denna utmaning, men denna skulle jag nästan vilja kalla för en kultfilm då det handlar om "Hajen".

Hajen var ju närmast en sensation när den kom i mitten av 70-talet, för på den tiden var specialeffekterna de modernaste man kunde tänka sig och mången tittare gömde sig nog bakom en kudde eller två för att filmen kändes så verklighetstrogen. Även när jag såg den första gången -jag minns inte hur gammal jag var- så tyckte jag att hajen var mycket verklighetstrogen och ruskigt skrämmande. Men när jag sedan såg den igen flera år senare så syntes det tydligt när det var fejkade scener, och hajen kändes inte verklighetstrogen alls. Men det är fortfarande en spännande film även om jag skrattar mer åt den nu.
1975

Eftersom den första Hajen-filmen blev en sådan enorm succé, fick den ett antal uppföljare, och jag tror att jag har sett allihopa. Men den första är förstås den bästa medan uppföljarna mest har varit mer eller mindre trötta upprepningar.

Tidigare filmår;

1973
1974
Tess
2011-07-28 @ 23:09:40
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Gillar verkligen denna film! :-) Det är tur att deras mekaniska haj krånglade också. En fena på en bräda och att man inte fick se så mycket funkade otroligt bra! Scenen med mannen som försöker klättra upp på en liten jolle är fortfarande en av de bästa anser jag :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0