Mina filmår 1973-2011;1981

För första gången under denna utmaning ska jag berätta om en svensk film -i detta fallet komedin "Göta Kanal". Det är väldigt sällan jag ser svenska filmer, men denna är faktiskt riktigt, riktigt bra. Dels är den fylld av duktiga svenska skådespelare och så är handlingen väldigt rolig och den fullkomligt andas Sverige och svensk sommar.

Göta Kanal är en av de få filmer jag har sett ett X antal gånger och jag tycker att den är lika bra varje gång. På 80-talet gjordes överhuvudtaget väldigt många bra svenska komedier.

Göta Kanal handlar om två konkurrerande båtfirmor. Den ena har gott om pengar och tvekar inte att skylta med det och den andra är fattig, och historien handlar om att någon av båtfirmorna har chansen att ta hem ett kontrakt på åtskilliga hundratusen kronor. De anordnar en tävling på Göta Kanal -sträckan Stockholm-Göteborg- och den som först kommer i mål ska då få detta värdefulla kontrakt.

Man fastnar verkligen för personerna i denna film och man fastnar även för handlingen -och vissa scener är otroligt bra. Det är en spännande och rolig film som jag verkligen kan rekommendera!
Göta Kanal fick ju två uppföljare omkring 25 år senare, men de två filmerna kommer inte ens i närheten av samma kvalitet som ettan och är inte alls lika roliga eller engagerande.
1981

Tidigare filmår;

1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
Tess
2011-08-01 @ 23:38:40
URL: http://highlandertess.blogg.se/

Tänkte en hel del på den när jag åkte Göta Kanal i sommar :-) Kände igen en del ställen från filmen.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

helenalejon

En blogg om mitt vardagsliv och mina tankar och funderingar om saker som händer i livet.

RSS 2.0